Twinkle | Digital Commerce

Boete voor Sandd na klachten over onderbetaling bezorgers

2019-10-04
1155650
  • [nieuws]
  • 1:44

Sandd krijgt een boete van bijna drie ton vanwege gebrekkige urenregistratie van postbezorgers. De boete volgt op klachten van twaalf bezorgers over onderbetaling.

Dat heeft de Inspectie Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid (SZW), de vroegere arbeidsinspectie, gisteren bekend gemaakt.
 
Uit het bericht van de Inspectie SZW:
‘Een postbezorgbedrijf heeft een boete gekregen van € 289.000,- van de Inspectie SZW. Het bedrijf heeft na vordering van de inspecteurs geen stukken overgelegd waaruit blijkt hoeveel uur medewerkers daadwerkelijk werkten. Het bedrijf werkt feitelijk met normuren. De Inspectie kon daarom niet controleren of de medewerkers wel minimaal het wettelijk minimumloon kregen. Het bedrijf had de daadwerkelijk gewerkte uren ook moeten registreren.’


Fusie annex overname

Het gaat om Sandd, het bedrijf dat fuseert met PostNL, waar de rekening volgens RTL Z op het bureau valt. De marktleider betaalde 130 miljoen euro voor de concurrent op de zakelijke postmarkt. Daar komt de boete van krap drie ton bovenop.
 
De ACM sprak zich uit tegen de fusie annex overname, maar het kabinet gaf vorige week groen licht voor het samengaan van de postnetwerken. De vakbonden Bond van Post Personeel, FNV en CNV reageerden enthousiast op dat besluit.

‘Rennend langs de huizen'

De bonden zijn ook te spreken over de boete die de Inspectie SZW nu uitdeelt aan Sandd. De FNV, dat een handhavingsverzoek indiende, is naar eigen zeggen ‘zeer tevreden’ dat wordt afgerekend met de ‘onderbetaling van werknemers’. Ger Deleij, bestuurder Post bij de FNV, laat optekenen: ‘Sandd betaalde zijn bezorgers op basis van normuren en niet voor het werkelijke aantal uren dat er werd gewerkt. Deze norm, die eenzijdig door de werkgever was opgelegd, was voor de werknemers volstrekt onhaalbaar. Bezorgers moesten bij wijze van spreken rennend langs alle huizen om de post te bezorgen, en dan nog haalden ze het niet binnen de gestelde norm. Sinds 2018 mag er wettelijk ook niet meer op basis van normuren worden betaald. Daarom hebben we dit probleem direct aangekaart bij de inspectie.’

Volgens Deleij leidt de concurrentie op de postmarkt tot wanpraktijken waar werknemers de dupe van worden.

Eens te meer is het failliet van de liberalisering op de postmarkt onweerlegbaar aangetoond.