Ja, DAT zou iedereen wel willen! Dat er weer een soort PTT was, waar je na de zoveelste foute factuur van TNT kon uithuilen. Misschien kan het. Juist nu. Ik ga even hardop denken, zeg maar wat u er van vindt.
We willen allemaal maar 1 ding: ons pakje bij de consument krijgen. Op de afgesproken dag (dat is wel het minste, ik vraag nog niet eens om tijdvensters), en tegen een bodemprijs. Wie zou dat voor ons kunnen doen?
Ik lees de zin nog eens over en denk: m’n neefje? Bavariababes? Krantenbezorgers! Polen? Studenten! Oké, het gaat weliswaar om verschrikkelijk veel pakjes, maar er zijn ook heel veel krantenbezorgers en studenten – dus dit moet te regelen zijn.
Next day? Zelfs als je na 19 uur bestelt? Allemaal overbodig en milieuverontreinigend. De klant is toch niet thuis! Next evening – dat is belangrijk. Of: Next saturday morning. Ik weet het zeker: mijn krantenbezorger krijgt dat voor elkaar, als ik maar zorg dat hij alle pakjes voor het dorp in z’n schuur vindt.
Stel dat ik zoiets voor u kan regelen voor minder dan drie euro per pakje, wat zegt u dan? U zegt: waar kan ik tekenen?
Pakjes bezorgen van webwinkeliers, dat moet niet al te moeilijk zijn. Het zijn alleen erg veel pakjes. Zo’n 70 miljoen schat ik. Dus is ‘organisatie’ het toverwoord. En is ICT het gereedschap. Hoewel? Misschien is het omgekeerd: is ICT juist leading, en bestaat die hele organisatie uit 1 systeembeheerder.
Ik denk nog steeds hardop. TNT heeft onlangs moeten besluiten om 11.000 postbodes te laten ‘lopen’. Ervaren mensen die weten hoe je distributie ‘regelt’. Die elkaar allemaal kennen, en al redelijk georganiseerd zijn. Via dezelfde vakbond bijvoorbeeld. Zou ik in plaats van krantenbezorgers, deze professionals kunnen inzetten? Wat is daar voor nodig?
Ten eerste: ICT. RFID-gebaseerd. Of in ieder geval iets met mobiele technologie zodat ikzelf, u, het pakje, de bezorger én uw klant in hetzelfde netwerk hangen. Letterlijk en figuurlijk. Als het aan mij ligt kunt u uw pakjes tracen tot op het aanrecht van uw klant. Of van diens buurman.
Wat hebben we nog meer nodig? Juist, een voordeur, een salesvehikel dat tegen u zegt: kom maar op met die pakjes. Dat wordt natuurlijk een onbemande webshop (of heeft u wel eens iemand van TNT op bezoek gehad? Nou dan). Een shop dus, met de aller-modernste interface om een adreslabel uit te draaien. Dat heeft UPS toevallig al, ik vraag ze gewoon om een white label licentie.
Dan de sorteerdienst. Daar huur ik Deutsche Post voor in. Willen ze wel doen. Een koerier die de pakjes naar de schuurtjes van de ex-TNTers brengt? No problem.
En ten slotte die bezorgers zelf. The last mile. De core. De kroonjuwelen. Het visitekaartje namens de webwinkelier. Dat kan Tempo Team of Start payrollen en inroosteren. Managen kan via ICT, moet via ICT. Du moment dat u via die UPS-module een pakje aanbiedt voor Ons Dorp, moet de plaatselijke bezorger al kunnen zien wanneer hij dit pakje in zijn schuur vindt. Gewoon, het rooster op z’n mobieltje. Met route en al. (Nu ik er over nadenk: de uitzendbureaus zijn de TNT’s van de toekomst. Ze weten het alleen nog niet).
Het kan allemaal, denk ik. Niet dat meteen de hele markt klant zal worden, maar wel een groot deel. Het deel dat vooral voor de prijs gaat. Maar dat is niet eens het punt. Punt is dat eigenlijk iedereen wil dat er concurrentie komt. Zodat je echt kunt overstappen, of in ieder geval geloofwaardig kunt dreigen. Bijvoorbeeld als uw pakje weer ‘ns onvindbaar is. Of als TNT zelf de webshop start die u, als kleine zelfstandige klant van TNT, ook net in uw hoofd had.
Concurrentie voor TNT. Iedereen wil het. Misschien is het nu het moment. Die 11.000 TNTers weten namelijk exact hoe het moet. Dus als het dan toch eens moet gebeuren, zou het dan niet hartstikke mooi zijn als het met deze mensen kon? Hallo TNTers: hebben jullie niet toevallig een soort Bart Stomphorst in de gelederen?
De vraag is waarom al deze mensen eruit gaan? Omdat deze teveel verdienen heb ik begrepen. Ja ze begrijpen het wel, doen het al jaren, maar het salaris is te hoog, Dus wil je concurreren, dan zal je ook iets aan hun salaris moeten doen. Jongeren zijn goedkoper, maar minder getraind. Met alle respect, maar hoeveel training moet je hebben om post te bezorgen? Misschien moet ik postbezorger worden voor 1 dag om die vraag goed te kunnen beantwoorden.
Inderdaad, dus toch weer de prijs waar het lastig wordt. En natuurlijk lukt het bezorgen best zonder een intensieve training, Daar zit het probleem niet. Het probleem zit in ouderwetse degelijkheid als - en vergeef me de termen - arbeidsethos, discipline, loyaliteit, klantbewustzijn. Dat leer je niet even. Daar heb je toch weer de doorgewinterde, altijd paraat stande, good old postbode voor nodig, vermoed ik. Deze postbode kent z'n klanten. En zijn klanten kennen hem. Of haar. En bij een fout voelt deze postbode zich nog persoonlijk verantwoordelijk. Waar zien we dat nog?
Beste Martin,
Een goede suggestie, de oplossing die door jou wordt geschetst is al achterhaald. TNT Post (de brievenbezorger) en TNT Post Pakketservice (de pakkettenbezorger) zijn twee aparte onderdelen met elk hun eigen bezorgorganisatie. Pakketservice laat pakketten bezorgen door subcontractors (prijs per stuk) en Post schakelt over naar parttimers (postbezorgers). Juist ja, de markt vraagt lage tarieven die kunnen alleen maar worden geboden als je de kosten weet te beperken en de marges onder druk zet. Dat leidt helaas tot erosie van de markt.
Geachte heer Bongers, misschien zou het leuk zijn als u dit stukje ook eens in het Nederlands zou schrijven, u bereikt in ieder geval een groter publiek en vooral als u de genoemde hulptroepen wilt inschakelen nemen uw kansen aanzienlijk toe. In ieder geval bewijst u de taalgeïnteresseerden van dit land ook nog een grote dienst. Met vriendelijke groet, J.N.A. Meevers Scholte
Wij van DHZbeveiliging.nl zitten al jaren te denken aan een eigen post organisatie.
Het op tijd bezorgen voor een lage prijs is inderdaad een kansloos verhaal.
Als ik een landelijke supermarkt keten zou hebben zou ik hier gelijk op inspringen.
Met mijn eigen wagens die toch al de landelijke winkels bevooraden zou ik direct de post van winkel naar magazijn, en daarna weer van magazijn naar de winkels brengen.
Van die 11000 mensen heb er mogelijk 200 nodig die alles op de rit zetten.
Het enige nadeel is dat je zelf naar de winkel moet om het pakket te halen of te brengen.
Voordelen zijn er ook, je kan het ophalen als je zelf tijd hebt, geen briefjes op de mat waar op staat dat je het pakket kunt op halen op een van de afhaalpunten die alitijd dicht zijn als het jouw uitkomt.
En dit zou voor 3 euro per pakket toch mogelijk moeten zijn?
En je kan gelijk de boodschappen even doen....
Deze tip is gratis en zie het vast nog wel eens gebeuren.
Wouter
DHZbeveiliging.nl
Ik zou zeggen met al deze mooie verhalen, waarom niet gewoon doen voor onder de 3 euro. Ik merk dat we hier te maken hebben met inhoudsdeskundigen.....pfff.
Het voorbeeld van de supermarkten is prachtig, die werken namelijk nog niet 'just-in-time' en supermarktketens zijn zo in-efficient dat die vrachtwagens toch maar structureel half vol rijden dat er makkelijk nog 1.500.000 pakjes per week (=70 mio per jaar) bij kunnen.
De RFID oplossing, ook een goed idee voor bezorging onder de 3 euro. Een goede tip van mijn zijde, check even wat een losse RFID chip op dit moment kost. Leuk dat je weet wat het is maar de argumentatie blijft zo flinterdun.
Zo kunnen we nog wel even door gaan. Ik hoop dat het cynisme er af druipt want deze huis tuin en keuken oplossingen wil je toch niet als je net mooie kleding of een iPhone hebt gekocht via het web, dan wil je dat het gewoon aankomt. Enne, 's avonds of op zaterdag bezorgen kan TNT ook hoor. Ga er wel vanuit dat je dan begrijpt dat het dan iets duurder is. Oh ja, stom....staat er niet iets in een CAO dat werknemers die 's avonds en in het weekend werken iets meer betaald moeten krijgen.
Veel succes met jullie nieuwe bedrijf, ben altijd beschikbaar maar dan wel eerst een goed model opbouwen die ook buiten het grote sprookjesbos werkt;-)!
Grotere brievenbussen met een vak voor pakketjes.
Cijferslotje erop.
Veel pakjes ellende opgelost.
Mike