Twinkle | Digital Commerce

Eindelijk concurrentie voor TNT?

2017-05-26
180101
  • 3:12

Ja, DAT zou iedereen wel willen! Dat er weer een soort PTT was, waar je na de zoveelste foute factuur van TNT kon uithuilen. Misschien kan het. Juist nu. Ik ga even hardop denken, zeg maar wat u er van vindt.

We willen allemaal maar 1 ding: ons pakje bij de consument krijgen. Op de afgesproken dag (dat is wel het minste, ik vraag nog niet eens om tijdvensters), en tegen een bodemprijs. Wie zou dat voor ons kunnen doen?

Ik lees de zin nog eens over en denk: m’n neefje? Bavariababes? Krantenbezorgers! Polen? Studenten! Oké, het gaat weliswaar om verschrikkelijk veel pakjes, maar er zijn ook heel veel krantenbezorgers en studenten – dus dit moet te regelen zijn.

Next day? Zelfs als je na 19 uur bestelt? Allemaal overbodig en milieuverontreinigend. De klant is toch niet thuis! Next evening – dat is belangrijk. Of: Next saturday morning. Ik weet het zeker: mijn krantenbezorger krijgt dat voor elkaar, als ik maar zorg dat hij alle pakjes voor het dorp in z’n schuur vindt.

Stel dat ik zoiets voor u kan regelen voor minder dan drie euro per pakje, wat zegt u dan? U zegt: waar kan ik tekenen?

Pakjes bezorgen van webwinkeliers, dat moet niet al te moeilijk zijn. Het zijn alleen erg veel pakjes. Zo’n 70 miljoen schat ik. Dus is ‘organisatie’ het toverwoord. En is ICT het gereedschap. Hoewel? Misschien is het omgekeerd: is ICT juist leading, en bestaat die hele organisatie uit 1 systeembeheerder.

Ik denk nog steeds hardop. TNT heeft onlangs moeten besluiten om 11.000 postbodes te laten ‘lopen’. Ervaren mensen die weten hoe je distributie ‘regelt’. Die elkaar allemaal kennen, en al redelijk georganiseerd zijn. Via dezelfde vakbond bijvoorbeeld. Zou ik in plaats van krantenbezorgers, deze professionals kunnen inzetten? Wat is daar voor nodig?

Ten eerste: ICT. RFID-gebaseerd. Of in ieder geval iets met mobiele technologie zodat ikzelf, u, het pakje, de bezorger én uw klant in hetzelfde netwerk hangen. Letterlijk en figuurlijk. Als het aan mij ligt kunt u uw pakjes tracen tot op het aanrecht van uw klant. Of van diens buurman.

Wat hebben we nog meer nodig? Juist, een voordeur, een salesvehikel dat tegen u zegt: kom maar op met die pakjes. Dat wordt natuurlijk een onbemande webshop (of heeft u wel eens iemand van TNT op bezoek gehad? Nou dan). Een shop dus, met de aller-modernste interface om een adreslabel uit te draaien. Dat heeft UPS toevallig al, ik vraag ze gewoon om een white label licentie.

Dan de sorteerdienst. Daar huur ik Deutsche Post voor in. Willen ze wel doen. Een koerier die de pakjes naar de schuurtjes van de ex-TNTers brengt? No problem.

En ten slotte die bezorgers zelf. The last mile. De core. De kroonjuwelen. Het visitekaartje namens de webwinkelier. Dat kan Tempo Team of Start payrollen en inroosteren. Managen kan via ICT, moet via ICT. Du moment dat u via die UPS-module een pakje aanbiedt voor Ons Dorp, moet de plaatselijke bezorger al kunnen zien wanneer hij dit pakje in zijn schuur vindt. Gewoon, het rooster op z’n mobieltje. Met route en al. (Nu ik er over nadenk: de uitzendbureaus zijn de TNT’s van de toekomst. Ze weten het alleen nog niet).

Het kan allemaal, denk ik. Niet dat meteen de hele markt klant zal worden, maar wel een groot deel. Het deel dat vooral voor de prijs gaat. Maar dat is niet eens het punt. Punt is dat eigenlijk iedereen wil dat er concurrentie komt. Zodat je echt kunt overstappen, of in ieder geval geloofwaardig kunt dreigen. Bijvoorbeeld als uw pakje weer ‘ns onvindbaar is. Of als TNT zelf de webshop start die u, als kleine zelfstandige klant van TNT, ook net in uw hoofd had.

Concurrentie voor TNT. Iedereen wil het. Misschien is het nu het moment. Die 11.000 TNTers weten namelijk exact hoe het moet. Dus als het dan toch eens moet gebeuren, zou het dan niet hartstikke mooi zijn als het met deze mensen kon? Hallo TNTers: hebben jullie niet toevallig een soort Bart Stomphorst in de gelederen?