Het gros van de respondenten uit een recent onderzoek onder affiliatemarketeers vindt dat hun baas de waarde van hun werk onderschat. Ook stelt een meerderheid niet over de juiste tools te beschikken om het werk goed te kunnen doen.
Acht op de tien ondervraagde affiliatemarketeers vinden dat hun baas het werk dat ze doen beter zou moeten begrijpen en er meer waardering voor zou moeten hebben. Dat meldt Internet Retailer op basis van een eigen onderzoek van Jeff Molander.
Negen op de tien respondenten zegt betere tools nodig te hebben om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Tweederde van de affiliatemarketeers snakt naar meer vrijheid en twintig procent zegt zelfs 'hopeloos' op zoek te zijn naar creatieve speelruimte.
Affiliatemarketeers klinkt een beetje raar...
In het onderzoek gaat het over Affiliate Managers, onder die noemer vallen alle managers die bij/voor de adverteerder verantwoordelijk zijn voor het managen van het affiliate programma.
Affiliatemarketeer bekt niet echt lekker al zeg ik het zelf, want de desbetrefende verantwoordelijke is zelf niet bezig met de marketing. Die marketing doen de Affiliates..
Of ben ik nu aan het muggenziften?
Alle partijen die in Nederland management van affiliateprogramma's voor adverteerders aanbieden noemen zichzelf ook : Affiliatie Management bureau's.
Dank voor de verhelderende reactie Paul. Ik heb de terminologie van Molander één op één overgenomen en dat levert inderdaad niet het meest gelukkige resultaat op.
Volgens mij is de term affiliatemarketeer juist wel goed gekozen. �...de desbetreffende verantwoordelijke is zelf niet bezig met de marketing...�wordt er gezegd.
De persoon die een affiliate programma runt is wel degelijk zelf met marketing bezig. Het runnen van een affiliate programma houdt niet alleen het uitbetalen van affiliates en bijhouden van statistieken in maar is met name marketing richting affiliates. De affiliatemarketeer (ik noem hem gewoon zo) moet er tenslotte voor zorgen dat juist zÃ?Âjn links geplaatst worden en niet dat van de concurrentie? Daarvoor dient wel degelijk een goede marketingstrategie ingezet te worden. Affiliates willen tenslotte goede vergoedingen en van tijd tot tijd incentives. Bovendien wordt (o.a. door incentives en levering van het juiste linkmateriaal) ook de marketing richting consument voor een groot deel bepaald.