Enthousiast las ik het artikel Winkels laten mobiel internet liggen. Al 1,6 miljoen Nederlanders gebruiken af en toe mobiel internet, en nog maar weinig organisaties hebben zich er op aangepast. Erger nog, ondanks de artikeltjes die ik schreef, is ook onze eigen website nog niet ´Mobile proof´.
Op emarketer.com las ik dat ook Brazilië los gaat. Jaren geleden bezocht ik Brazilië. En hoewel ik het toen al een land met een enorm potentieel vond, is het toch niet het land waar je grote mobiele innovatie verwacht. Toch zijn er al 7,1 miljoen mobiel internetgebruikers aldaar. Dat is aanmerkelijk meer dan onze 1,7 miljoen. Natuurlijk is Brazilië groter, en 7,1 miljoen op een totaal van 125 miljoen is relatief minder dan bij ons. Maar ik zie wel potentie! Emarketer.com ook trouwens! Zij voorspellen dat er in 2012 zo'n 44 miljoen Brazilianen mobiel internet gebruiken.
Het zet mij aan het denken. De rijkere armen hebben wellicht geen zin in een investering in een eigen PC, maar een mobiel is sneller te betalen. Dat blijkt wel. Al 66% van de Brazilianen hebben een mobieltje.
Het lijkt me verrekte handig als je op een gegeven moment niet meer naar het internetcafé hoeft om even te chatten met je broer die in Europa woont of gewoon wat informatie wilt opzoeken. En wat dacht je er van als Braziliaanse boeren hun koffieoogst straks niet meer aan hebberige tussenhandelaren verkopen maar via een mobiele veiling aanbieden?
Kortom, terwijl wij twijfelen of we al een website aangepast voor mobieltjes nodig hebben, gebeurt er heel wat om ons heen. Een aantal Brazilianen, en natuurlijk ook andere wereldburgers, zullen gewoon het PC internet overslaan.
En aanpielen zal het voorlopig nog wel even blijven in Nederland. Zelfs de bedrijven die het meeste geld verdienen aan mobiel internet - de telecomoperators - hebben hun eigen site niet mobile proof up-and-running. Tja, en als je er zelf niet genoeg in geloofd om te investeringen, waarom zou een ander het dan doen. e-mail en skype mobile zijn de toepassingen die echt vliegwiel kunnen zijn.