Twinkle | Digital Commerce

Europeanen bezoeken online retailer Amazon het meest

2017-05-27
180101
  • 2:30

Amazon was afgelopen december met 26,4 miljoen unieke bezoekers Europa's meest bezochte online retailer. Dat blijkt uit het rapport '2013 Europe Digital Future in Focus' van comScore, waarvoor het surfgedrag van Europese consumenten is onderzocht. Ook ontving de Amerikaanse retailer 6,6 miljoen unieke Europese mobiele bezoekers, 87 procent meer dan in 2011.

ComScore onderzocht het surfgedrag van Europese consumenten aan de hand van een groot panel van internetgebruikers en data afkomstig van webservers. Amazon blijkt, net als in Amerika, zeer populair. De tweede plek wordt ingenomen door de Britse Home Retail Group, met 13,3 miljoen unieke Europese bezoekers in december. De eigenaar van onder andere Argos verwelkomde met 2,4 miljoen Europeanen 80 procent meer mobiele bezoekers dan in 2011.

Top 5 in Nederland
In het onderzoek van comScore van december 2012 komt ook een top 5 van retailsites naar voren die onder Nederlandse consumenten het populairst zijn. Hierin moeten de sites van Amazon de eerste plek afstaan aan Bol.com (zie onderstaande tabel).

Begin maart schreef Twinkle al over de top 10 retailsites die door Nederlanders worden bezocht. Deze lijst werd door comScore gemaakt naar aanleiding van de cijfers in januari 2013 (een maand later dus). Amazon staat hier op een derde plek onder Bol.com en Beslist.

Meer internetgebruikers
ComScore meldt (gratis download na registratie hier) dat steeds meer Europeanen online gaan: 408,3 miljoen Europese consumenten gebruikten vorig jaar hun desktop voor internetbezoek, een stijging van 7 procent in vergelijking met een jaar eerder. De jongste desktopgebruikers wonen in Turkije, waar 70 procent van de internetsurfers onder de 35 jaar oud is. Rusland heeft het grootste online publiek met 61,3 miljoen webgebruikers. Het land representeert 15 procent van de Europese surfers (408,3 miljoen gebruikers). De snelst groeiende internetpopulatie is die van Italië, waar in 2012 17 procent meer gebruikers waren dan in 2011. Momenteel is 47 procent van de Italianen online te vinden.

Smartphones domineren
Europeanen gebruiken volgens comScore steeds vaker een mobiele telefoon die toegang heeft tot internet. Van alle mobiele-telefooneigenaren in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië had gemiddeld 57 procent in december 2012 een smartphone. Spanje loopt daarin voorop met 66 procent smartphonebezitters. Vorig jaar was het de eerste keer dat meer dan de helft van de mobiele-telefooneigenaren in de genoemde vijf landen een smartphone bezaten.

‘Europese consumenten zijn nu digitaler dan ooit en het toenemende gebruik van mobiele apparaten met toegang tot internet herdefinieert het medialandschap’, zegt Paul Goode van comScore tegen Internet Retailer. Een voorbeeld hiervan is de toename van het aantal smartphonegebruikers dat een video mobiel bekijkt. ComScore registreerde op dit punt een groei van 162 procent.

Bestedingen groeien
Naast het stijgende aantal bezoeken van Europese consumenten aan online retailers, zullen de online retailbestedingen in Europa tot eind 2017 ook groeien met ongeveer 70 procent, verwacht Forrester Research naar aanleiding van eigen onderzoek dat twee weken geleden werd gepubliceerd. Dat komt neer op een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 11 procent. Volgens het onderzoeksbureau zullen de online retailbestedingen in Europa uitkomen op 191 miljard euro (249 miljard dollar) in 2017, tegenover 112 miljard euro (146 miljard dollar) in het afgelopen jaar.