Het percentage Nederlanders dat bij voorkeur diensten aankoopt via smartphones of tablets is in een jaar tijd verdrievoudigd. Fysieke kanalen verliezen populariteit in zowel- de oriëntatie als de aankoopfase. De telefoon blijft het meest in trek als servicekanaal.
Dat blijkt uit de derde editie van het Trendonderzoek Dialoogmedia. Initiatiefnemers DDMA, 2organize, ANWB Media, PostNL en Ipsos Synovate nemen daarin jaarlijks de kanaalvoorkeuren van Nederlandse consumenten onder de loep. Het onderzoek richt zich op verschillende kanalen van dialoogmarketing en beziet de branches energie, media (uitgeverijen), charitatieve instellingen, financiële dienstverlening, toerisme/recreatie en telecom/ict.
Mobiel internet
Internet (op vaste computers) werd door de respondenten het vaakst genoemd als het favoriete oriëntatie- en als het favoriete aankoopkanaal. De percentages liggen ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. De betekenis van internet is echter wel gegroeid, omdat smartphones (waaronder ook tablets zijn geschaard) apart zijn vermeld. Dit jaar bestempelde 10 procent van de respondenten apparaten met mobiel internet als voorkeurskanaal voor de oriëntatie, twee keer zoveel als vorig jaar. De populariteit van smartphones en tablets als koopkanaal is als gezegd verdrievoudigd.
Kanaalvoorkeuren
Hieronder ziet u de kanaalvoorkeuren in de drie gedefinieerde fasen van de customer activity cycle:
Hieronder ziet u de kanaalvoorkeuren in dezelfde fasen uit het onderzoek van vorig jaar, helaas zonder vermelding van de precieze percentages:
Te zien is dat fysieke winkels en kranten (de groene lijn) in alle drie de fasen flink aan populariteit hebben ingeboet, vooral ten faveure van mobiel internet.
Klein detail: het trendonderzoek meet niet de voorkeuren in retail...
"Het onderzoek richt zich op verschillende kanalen van dialoogmarketing, neemt 6 branches waar en kijkt naar 3 fasen van de customer activity cycle (oriëntatie, aankoop en service).
Branches:
- Energie
- Media (uitgeverijen)
- Charitatieve instellingen
- Financiële dienstverlening
- Toerisme/recreatie
- Telecom/ICT"
@TvdH: dat stond er ook niet, maar ik begrijp je punt. De tekst is aangepast, merci.
Dat bedoel ik niet. De DDMA vertegenwoordigt vooral de ouwe postorderbedrijven. Je ziet in hun overzicht van branches dat belangrijke sectoren niet vertegenwoordigd zijn. Vrijwel alle food en non-food ontbreekt. De onderzoeksresultaten zijn dus alleen van toepassing voor genoemde zes sectoren. Maar daar waren winkels sowieso al tamelijk irrelevant. Dus de kanaalvoorkeur verandert ietsje in reizen, in telecom, in banking. Maar over de rest weet je nog niks.
@TvdH: daarom heb ik de zes branches na jouw eerste reactie ook in het artikel vermeld. Het gaat inderdaad grosso modo om aanbieders van diensten, niet van producten.