Twinkle | Digital Commerce

Het non-multichannelbeleid van Nokia

2017-05-26
200170
  • 1:09

Ik heb Nokia hoog zitten. Er zijn weinig bedrijven die zo innovatief zijn als zij. Daarom verbaast me het ook enorm hoe slecht zij online de potentiele koper van dienst zijn.
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Nokia N95. Als gadgetliefhebber wil je dat ding natuurlijk op pimpen om er maximaal gebruik van te kunnen maken. Een rondtocht langs alle telecomwinkels in Amersfoort (akkoord, het is de provincie....) was zeer teleurstellend.

Ze willen wel toestellen verkopen, maar accessoires zijn dun gezaaid. Dan maar online bij Nokia kijken. Daar kan je keurig zoeken op accessoires. Maar dan...., je kunt niets kopen. Akkoord, Nokia zal geen kanaalconflict ambiëren, maar ik had dan zeker verwacht dat ze in hetzelfde scherm wel een link zouden opnemen naar online retailers die die accessories aanbieden. Of op zijn minst een dealer locator. Ook dat niet. Wel is er een feature in het hoofdmenu 'Nokia in je buurt' waar je winkels kunt zoeken. Maar daar moet je de naam van de winkel weten voordat je hem kunt zoeken: 'zoek op naam of adres van de shop'. Ja, amehoela, dan had ik hem al lang ergens anders gevonden. Derhalve ben ik noodgedwongen zelf maar op zoek gegaan naar online retailers. Al met al een frustrerende ervaring en voor mij een deukje in het imago van Nokia.