Twinkle | Digital Commerce

Keep it simple

2017-05-26
  • 3:13

Vandaag ben ik jarig. En wat denk je? Géén volautomatische e-felicitatie van Twinkle. En niet één e-card van een webshop! En ik heb toch zeker tig keer m'n geboortedatum ergens achtergelaten. Sufkoppen. Wat een Oh ja!-kansen gaan daar weer in rook op. Want nu moet ik wel denken: "Amazon heeft m'n verjaardag alweer vergeten. Koop ik nooit meer wat." Anders had ik gedacht: "Attent van ze, ik laat m'n vriendin meteen wat shoppen." Vooral als ze een e-bon van 100 euri meegestuurd hadden. Tsja, soms zien we inderdaad de meest simpele call to actions over het hoofd. Denken we dat we state of the art analysetools of dure Search Engine Optimalization specialisten nodig hebben om nog een beetje conversie te maken.

Voorbeeldje. Ik heb de marketing van twee webshops een tijdje gevolgd. Nieuwe webshops, dus voorlopig nog onvindbaar in het 'linker rijtje' van Google. Shop A dacht: "we gaan 'ns flink investeren in AdWords." Want de mythe is toch dat als je 'rechts' betaalde ads neerzet, dat je dan 'links' eerder zichtbaar bent. Ik zei nog: "Doe dat nou niet, het zijn gewoon advertentieverkopers. Je vertrouwt je krant toch ook niet als ze je adviseren om een maand lang de hele voorpagina af te nemen? En het werkt gewoon niet. De click through rate van 'rechts' is te verwaarlozen." Laatst las ik dat de aandelen Google sinds november met 60% gekelderd waren. "De bezoekers worden klikmoe", zeggen ze bij Google. Ik denk dan: "Ja ja, dat zal wel. Volgens mij is de ballon gewoon lek".

Enfin. Resultaten shop A: inderdaad zo goed als niks. Nu shop B. Geen geld. Dus wat deed men? Een persbericht gemaakt in tig talen en opgestuurd naar talloze blogs en online magazines in binnen- en buitenland. En zie: andere blogs en magazines nemen het over. Gevolg: de bestellingen stromen binnen. Ander gevolg: veel magazines (dus relevante sites) verwijzen naar shop B waardoor deze wel vlot in het linker rijtje van Google opdook. Wat ik maar wil zeggen: vaak werkt een down to earth aanpak beter. Gewoon een ouderwets persberichtje. Kost niks!

Ander voorbeeldje. De meeste shops hebben een homepage met allerlei knoppen andere toeters en bellen. Klanten typen bij Google zoekwoorden in en komen op zo'n homepage. Van een wijnshop bijvoorbeeld. Maar: of ze nou "Italiaanse wijn" hebben ingetypt of "Bordeaux" of "Kurkentrekker", al die verschillende klanten komen toch op dezelfde homepage. Dat is alsof uw klant u op straat aanspreekt en vraagt: "Weet je een lekker wijntje?" "Jawel" zegt u, "kom maar mee". En vervolgens zet u hem voor de etalage van uw winkel en u loopt weer weg. Wat u had moeten doen is: de klant IN de winkel zetten, iets lekkers laten zien en dat verkopen door een aanbieding te noemen. 'Call to action' heeft dat in internetland. U dwingt de klant tot de actie die u wilt: kopen, of een folder aanvragen, of wat dan ook. Maar bij de meeste homepages zien klanten mooie plaatjes en tientallen knoppen en ... Tijd om ergens anders te kijken denkt de klant. Die tijd om te twijfelen heeft-ie ook, er is namelijk geen call to action! In feite zegt u: hier is de etalage, loop maar binnen als je zin hebt (!) en zoek zelf maar uit of dit de shop is die je via Google dacht te vinden en zoek ook zelf maar uit waar de kassa staat, of waar een folder te vinden is. Hiervoor zijn landingspagina's' bedacht. Ook weer zo'n simpel ding: het is een pagina waar de klant terecht komt als-ie op een Google-link heeft geklikt. De hele truc is dit: de klant typt in Google in: "Bordeaux" en hij vindt een resultaat van de wijshop. Door op het resultaat te klikken komt-ie dus niet op de homepage, maar IN de shop, op een speciale pagina die over Bordeaux-wijn gaat. Geen knoppen! Maar wel heel opvallend: "Hoe bestel ik ..." En ook dit kunt u in principe zelf maken, kost niks. Bedenk wel: die pagina hoeft niet mooi te zijn, als-ie maar helemaal vol zit met woorden waarvan u denkt dat die door uw klanten gebruikt worden om bij Google te zoeken.

Nagekomen bericht:

Kijk, zo hoort het. Kreeg ik net binnen via de mail.

Ben natuurlijk meteen even gaan kijken.

Maar webshops? Nog steeds niks, kan ik dus ook niet gaan kijken.