2023-05-11T03:58:07

Twinkle | Digital Commerce

Belfrequentie telefonische verkoop grote ergernis

2017-05-26
170130
  • 1:26

De Consumentenlijn Telemarketing, de informatie- en klachtenlijn van bedrijven en organisaties die aan telefonische verkoop (telemarketing) doen, kreeg in het afgelopen jaar 682 meldingen. Het merendeel daarvan, 616, waren klachten.

Veel consumenten klagen over de belfrequentie. Ze hebben het gevoel dat telemarketeers ze te vaak benaderen. Andere veelvoorkomende klachten hebben betrekking op de toon van het gesprek en gebeld worden terwijl men aangegeven had daar geen prijs op te stellen.
De Consumentenlijn Telemarketing beperkt zich tot klachten die direct met telemarketing als verkoopkanaal te maken hebben. Volgens Herman Nieuwenhuis van de Consumentenlijn Telemarketing ontstaan veel problemen door ondeugdelijke aanbiedingen of incorrecte verkoopmethoden: 'Consumenten krijgen bijvoorbeeld een nieuw abonnement op een bepaalde dienst aangeboden met de mededeling dat men benaderd wordt in overleg met de huidige aanbieder van die dienst. Of iemand zonder computer wordt een internetabonnement verkocht.'
Dergelijke praktijken hebben in principe niets met telefonisch verkopen te maken, maar stralen wel negatief af op het werk van contactcenter-medewerkers. De Consumentenlijn Telemarketing roept bedrijven op de telefoon alleen te gebruiken voor 'eerlijke aanbiedingen.'

Efficiënt medium
Consumenten gebruiken de site van de Consumentenlijn Telemarketing steeds vaker als informatieve site. In 2007 trok de website veertigduizend bezoekers. De rol als consumentenvoorlichter over telemarketing moet verder groeien. Nieuwenhuis: 'En dan niet alleen met informatie over hoe consumenten zich voor verkoop via de telefoon kunnen afsluiten. We mogen de voordelen van dit verkoopkanaal ook wel eens noemen. Marktwerking en concurrentie - en dus lagere prijzen voor de consument - zijn alleen mogelijk als we de consument kunnen benaderen. De telefoon kan zowel voor de verkoper als voor de koper een bijzonder efficiënt medium zijn. Maar dan moeten we het bellen wel net zo leuk maken als sommige commercials op TV.'