Een grote meerderheid van de grootste webwinkels in ons land voldoet niet aan de regels om alle vereiste contactgegevens goed vindbaar op hun site te vermelden. Slechts 37 van de 100 onderzochte webwinkels voldoet aan de regels.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. De bond onderzocht de websites van de 100 grootste webshops in Nederland en 31 energiebedrijven. Sinds mei 2022 moeten bedrijven verplicht een e-mailadres en telefoonnummer op een goed vindbare plek op hun site vermelden.
Ongeveer de helft van de webshops plaatst wel een telefoonnummer in het zicht, maar geen e-mailadres. Die zit vaak verstopt in de algemene voorwaarden, en dat is niet toegestaan.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende. Consumenten moeten eenvoudig contact kunnen krijgen met een mens als ze dat willen.’
Zolang de ACM geen straffen uitdeelt zal dit niet veranderen. Het zal alleen nog maar moeilijker worden om een persoon te kunnen spreken.
De consumentenbond vermeld zelf ook geen e-mailladres en verschuilt zich achter een contactformulier.
Lol. Ik denk dat jij het verkeerd leest / begrijpt. Ze geven als eerste direct een vast telefoonnummer voor contact.
@PatmaniaIk denk dat jij het verkeerd leest / begrijpt. Bedrijven zijn verplicht om een telefoonnummer én een e-mailadres te vermelden. De consumentenbond heeft geen e-mailadres bij de contactgegevens staan.
@Jan - de regels gelden voor webwinkels. De Consumentenbond is een vereniging....
@DaveIn welke wettekst lees jij dat verenigingen uitgesloten zijn? Het geldt voor alle online dienstverleners en niet alleen voor de verkoop van producten. Maar de consumentenbond heeft ook een webshop waar ze onder andere boeken en bladen verkopen.