Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkels voldoen niet aan verplicht telefoonnummer’

2023-03-06
1000562
  • 0:59

Sinds eind mei 2022 is het voor webwinkels verplicht om een werkend telefoonnummer en e-mailadres te hebben. Een deel blijkt dat niet te hebben doorgevoerd.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de NOS. Zij bekeken bij de honderd grootste webwinkels van het land of klanten daar rechtstreeks contact kunnen krijgen bij de klantenservice. Bij twaalf van de honderd webshops blijkt dit niet het geval.

De wet schrijft voor dat webshops contactinfo zoals het telefoonnummer en e-mailadres op duidelijke en begrijpelijke wijze’ moeten verstrekken. Wie dat niet doet riskeert een boete. De ACM handhaaft voorlopig nog niet, maar kan in principe wel een waarschuwing geven of in het uiterste geval een boete geven. Daarnaast kan een klant naar de rechter stappen.

Namen en rugnummers

De NOS vroeg de twaalf webwinkels om een verklaring. Conrad en HBM Machines onderzoeken te verplichting van een telefoonnummer. Greetz zegt het aan te passen en Flink heeft dat inmiddels al gedaan. De andere webwinkels reageren niet, of gingen niet inhoudelijk op de vragen in.

In het maartnummer van Twinkle magazine besteden we meer aandacht aan de bereikbaarheid van de klantenservice bij webwinkels.