Sinds eind mei 2022 is het voor webwinkels verplicht om een werkend telefoonnummer en e-mailadres te hebben. Een deel blijkt dat niet te hebben doorgevoerd.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de NOS. Zij bekeken bij de honderd grootste webwinkels van het land of klanten daar rechtstreeks contact kunnen krijgen bij de klantenservice. Bij twaalf van de honderd webshops blijkt dit niet het geval.
De wet schrijft voor dat webshops contactinfo zoals het telefoonnummer en e-mailadres op duidelijke en begrijpelijke wijze’ moeten verstrekken. Wie dat niet doet riskeert een boete. De ACM handhaaft voorlopig nog niet, maar kan in principe wel een waarschuwing geven of in het uiterste geval een boete geven. Daarnaast kan een klant naar de rechter stappen.
Namen en rugnummers
De NOS vroeg de twaalf webwinkels om een verklaring. Conrad en HBM Machines onderzoeken te verplichting van een telefoonnummer. Greetz zegt het aan te passen en Flink heeft dat inmiddels al gedaan. De andere webwinkels reageren niet, of gingen niet inhoudelijk op de vragen in.
In het maartnummer van Twinkle magazine besteden we meer aandacht aan de bereikbaarheid van de klantenservice bij webwinkels.
Foris.nl ( internet-bikes.com ) voldoet ook niet. Als doorstart van TOM zijn er intern veel misstanden die niet serieus genomen worden helaas
De webshop mateloos.nl werkt ook niet mail komt terug als spam en telefoonnummer is niet in gebruik.
Kpn voldoet ook niet meer. Gooien automatisch de telefoon erop ( het is druk 0800-0402 ) Mail adres en chat zijn ineens verdwenen van de site, voorheen kon je nog een vraag stellen of advies vragen bijv aankoop abonn. Gsm of pakket. Ook voor klachten moeilijk bereikbaar
Of zoals Gereedschapcentrum.nl zij hebben alles erop staan en als je ze er vervolgens op wilt bereiken werkt het niet. Op de mail krijg je snel reactie "Hartelijk dank voor je bericht.Helaas kunnen wij jouw mail via deze weg niet in behandeling nemen."