Twinkle | Digital Commerce

Justin Sandee: ‘Retailmedia verdient een standaard plek in de media mix’

2025-05-09
1180664
  • [interview]
  • 2:07

Tijdens Retail Media Day op 15 mei deelt Justin Sandee van bol, samen met co-host Koen van den Eeden van mediabureau OMG, hoe retailmedia de volledige klantreis ondersteunt. Sandee, Director Commercial Development bol Retailmedia: ‘Retailmedia en de upper funnel lijken geen vanzelfsprekende combinatie, maar bieden juist unieke kansen voor merkopbouw én conversie.’

Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen retailmedia?
‘Retailmedia verdient een standaard plek in de media mix. Met de unieke combinatie van bereik en 1P shopper data is het complementair aan bestaande kanalen en geeft het merken de kans om hun verhaal full funnel te vertellen en de impact ervan aan te tonen.’

Wat zijn de verwachtingen voor 2025 v.w.b. retailmedia, gaat dit de markt op zijn kop zetten?
‘2025 is het jaar waarin serieuze stappen worden gezet op het vlak van professionalisering van het media kanaal en daarmee het aantonen van de daadwerkelijke kracht van retailmedia. Voorlopers zullen komen met diverse verbeteringen op het vlak van measurement standaarden, bereikbare (self-service) advertentie-oplossingen en onderzoeken die niet alleen de impact op sales performance maar ook op awareness zullen aantonen. Dit maakt dat Retailmedia mogelijk zijn plek in de markt serieus zal gaan pakken.’

Welke rol speelt bol in de ontwikkeling van deze tak van sport?
‘Bol is in Nederland en België zowel voorloper als de grootste speler in retailmedia en zal daarom de verantwoordelijkheid en het voortouw pakken op het vlak van professionalisering en de stap naar een nog geloofwaardigere mediapartner.’

Is er in Nederland nog veel te winnen of lopen we op het gebied van retailmedia voorop?
‘Kijkende naar wat er in de US, UK en EU gebeurt, is er in NL nog zeker veel te winnen. Als je de parallel trekt tussen retailmedia aanbieders en publishers, zullen retailers stappen moeten zetten op het delen van inzichten (data), het vertalen hiervan naar de juiste media-oplossingen – brands willen bijvoorbeeld hun eigen merkverhaal vertellen – en het toegankelijker maken van deze oplossingen zoals self service of via DSP.’

Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar jouw sessie komen?
‘Vanuit bol geloven we dat alles begint bij de consument. Wij weten hoe een consument zich beweegt op ons platform en weten daarmee ook hoe zij dat doet op categorie-, product- of merkniveau. Inzichten hierin vormen het startpunt van mediaplannen die zowel de doelen van de marketeer als de sales manager bedienen. Bol probeert de bestaande silo's dus te doorbreken door te richten op hetgeen iedereen in deze markt bindt: de consument.’

Retail Media Day 2025
Op donderdag 15 mei komen de retailers, merkproducenten, retailmedia specialisten en belangenorganisaties bij elkaar om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen tijdens de tweede editie van Retail Media Day. Mis het niet! Kom op 15 mei naar Media Plaza, Utrecht. Bestel hier je ticket.