Prijsvergelijkingsites worden vooral gebruikt om bepaalde soort artikelen met elkaar te vergelijken. Vooral op het gebied van consumentenelektronica is een vergelijkingsite nuttig.
Voor het online aanschaffen van juwelen worden vergelijkingsites minder vaak gebruikt, stelt Scot Wingo, directeur van ChannelAdvisor tegenover Internet Retailer.
Dat dergelijke sites voor bepaalde productgroepen vaker worden gebruikt, heeft voor een deel te maken met de werking van vergelijkingsites. Consumentenelektronica leent zich makkelijk voor vergelijkingen. Bij juwelen en sieraden hangt de keuze meer af van de persoonlijke mening van de consument.
Voor winkeliers en adverteerders zijn vergelijkingsites volgens Wingo een handige en goedkope manier om meer bezoekers aan te trekken. 'Zeker nu de betaalde zoekwoorden steeds duurder worden', aldus Wingo. Geschat wordt dat adverteerders tussen de 15 en 40 procent van hun online marketingbudget uitgeven aan prijsvergelijkingsites.
Je kunt een vergelijksite ook zien als een intermediair tussen webshop en consument. De consument ziet heel veel informatie op de vergelijksite en besluit bij interesse door te clicken. Het echte vergelijken van producten vindt dan niet plaats.
Je kunt vergelijksites dus in veel gevallen ook zien als Shoppingengines/ Productenzoekmachines waar webshops goed geinformeerde bezoekers met koopintentie kunnen halen.
Het is niet alleen handig voor produkten, ook voor diensten zeer handig. Denk aan independer.nl, vergelijkdigitv.nl, bellen.com enz.