Twinkle | Digital Commerce

Webshop starten in de Italiaanse Dolomieten?

2017-05-26
170130
  • 3:52

Het skiseizoen is behoorlijk op gang. Veel enthousiastelingen dromen er van hun leven op te bouwen aan de voet van de skipistes. Waarom zou je het bij een droom laten? Het begint bij dromen, dan denken, dan durven en vervolgens doen.

Om dit dromen, denken, doen proces een beetje te ondersteunen, is dit een serie artikelen over de voor- en nadelen van de vestiging van je webwinkelonderneming in verschillende landen waar de bergen hoog en de pistes wit zijn. Na artikelen over Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Spanje, is dit een artikel over Italië.

Laten we eens beginnen met de pleziertjes van het leven. Prachtige skigebieden in de Dolomieten of bij het Aosta dal. Heerlijke wijn en een superkeuken. Dat culinaire genot staat niet in vergelijk met de gemiddelde Wiener Schnitzel uit andere skioorden.

Maar Italië liefhebbers zullen zelf wel weten welke factoren het persoonlijke leven in Italië aantrekkelijk maken. Op naar de kernvraag: Is Italië een goed land voor de webwinkelier?

De Italiaanse thuismarkt

Ruim 58 miljoen Italianen, hoeveel daarvan gebruiken er het internet? In 2007 waren het er volgens eMarketer waren het er 24, 2 miljoen. Op Worldinternetstats echter wordt gesproken van 33 miljoen gebruikers. Dat is nogal een verschil! Waarschijnlijk een kwestie van afwijkende definities. Welke bron je ook gelooft, we kunnen wel concluderen dat er meer internetgebruikers in Italië zijn, dan inwoners in Nederland.

Volgens Mediascope Europe kochten Italianen in 2007 voor zo’n 454€ per half jaar via het internet. Dat is vergelijkbaar met landen als Spanje maar aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld in Nederland.

De rest van Europa
Omdat Italië een EU land is, kan je de overige EU landen zonder erg veel drempels bedienen. Afhankelijk van je productaanbod zou je kunnen meeliften op het imago van Italië.

Als je begint te groeien in de Europese markt, heb je wellicht meertalig personeel nodig. Hoewel steeds meer Italianen meerdere talen spreken, blinken ze er gemiddeld gezien niet in uit. Echter, gezien de populariteit van Italië bij andere Europeanen, zou het niet moeilijk moeten zijn om wat ‘anderstaligen’ te vinden.

Italië als inkoopmarkt

Ondanks de enorme concurrentie uit Azië, bestaat er in Italië nog steeds een echte maakindustrie. Marktleiders op het gebied van design zonnebrillen zijn in Italië gevestigd, exclusieve schoen- en lederwaren ateliers ook. In een belangrijke afzetmarkt als Duitsland zijn ze gek op Italiaanse koffie. Die koffie is overigens in Duitsland aanmerkelijk duurder dan in Italië. Vooral voor producten in het hogere segment zou Italië dus een perfecte inkoopmarkt kunnen vormen.

Een andere tip: mijn bloedmooie vrouw koopt altijd contactlenzen in Italië omdat ze aanmerkelijk goedkoper zijn dan in Nederland. Vraag me niet waarom dat prijsverschil bestaat, de lenzen zijn exact hetzelfde. Wellicht een onderzoekje waard voor een geïnteresseerde parallelhandelaar? Binnen de Europese Unie, met haar vrije verkeer van goederen, kan je immers naar hartelust importeren en exporteren.

Belastingen

Pricewaterhouse Coopers heeft voor een flink aantal landen de ‘Total Tax Rate’ bepaalt op basis van de verschillende belastingen die er zijn, de hoogte daarvan, de administratieve lasten etc. Op hun ranglijst staat Italië op de 164’ste plaats. Met andere woorden er zijn 163 landen waar het belastingklimaat aantrekkelijker is. Als je dat vergelijkt met andere traditionele skilanden, dan komt Italië niet goed uit de bus. Oostenrijk staat namelijk op plek 147 en skiparadijs Zwitserland op plek 24. Geen wonder dat een aantal Italianen belastingontduiking een volkssport noemen.

Kosten van levensonderhoud
En is Italië dan goedkoop? Nou dat ook niet echt. Hoewel sommige productcategorieën echt gunstig geprijsd zijn, is Italië aan de dure kant. Uit een onderzoek van Mercer blijkt dat Rome bijvoorbeeld op de 18e plek van levensonderhoudkosten staat, terwijl Amsterdam op haar 25e plek wat goedkoper is. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden dat de kosten in grote steden vaak niet te vergelijken zijn met kosten in andere gebieden. Ook worden de hoge kosten van levensonderhoud in Rome mede bepaalt door de hoge huizenprijzen daar. Of dat ook voor de Dolomieten of het Aostadal geld, dat durf ik hier niet te schrijven.

Een ding kunnen we wel concluderen. Italië is geen ' lowcost land'. 

Conclusie?

Italië heeft een aardig grote thuismarkt en natuurlijk kan je met je webwinkel vanuit Italië ook andere EU landen bedienen. Voor specifieke productcategorieën is Italië best een interessante inkoopmarkt. Wat betreft belastingdruk en kosten van levensonderhoud is er in Italië niet zoveel lol te beleven.

Er zijn natuurlijk Nederlanders die zich kapot irriteren aan de soms wat chaotisch aandoende Italiaanse maatschappij, waar zich problemen voordoen op het gebied van vuilophalen, het vormen van regeringen, voormalige premiers die verdacht worden van corruptie en dat soort dingen. Voor liefhebbers van het beeldschone Italië zijn dat soort dingen vaak irrelevanter, je houdt van het land of niet.

Dus, het is met het vestigen van webwinkels als met auto’s. Ben je praktisch ingesteld dan neem je een degelijke middenklasser, hou je van schoonheid dan kies je voor een elegante Lancia of snelle Alfa. Met andere woorden, of Italië een goede vestigingsplaats is voor je webwinkel, dat hangt grotendeels van je zelf af.

Volgende week een nieuw artikel over een andere skiregio waar je je zou kunnen vestigen. Het piepkleine Andorra met schitterende skipistes en een aantrekkelijk fiscaal klimaat.