Twinkle | Digital Commerce

Social commerce: trend of rage?

2017-05-26
204153
  • [nieuws]
  • 1:42

typenOndanks het verwaarloosbare effect op de verkopen spelen social- en community netwerksites een rol in hoe consumenten een merk, product of dienst beleven. Dat schrijft Ecommerce-guide. Daarom kan het geen kwaad om in deze nieuwe marketingvorm te investeren. 'Maar als het doel acquisitie is, dan kun je beter focussen op middelen die internetgebruikers direct naar je website leiden, zoals zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mailmarketing en user reviews', aldus Patti Freeman Evans van Jupiter.

Trend of rage?
E-commerceguide vraagt zich nu af of social commerce een trend is of een rage. JupiterResearch concludeerde onlangs dat de meerderheid (53 procent) van de consumenten direct naar de website van de retailer of fabrikant gaat om te producten te bekijken of te kopen, in plaats van een vergelijkingssite of een social network- of communitysite te raadplegen. 'Het gebruik van traditionele bronnen zoals de website van de retailer blijft het consumentengedrag domineren', aldus Jupiter in het onderzoeksrapport.

Merkbekendheid
Het aantal social- en communitysites en de content op deze sites groeit, maar slechts 12 procent van de online shoppers koopt door deze sites meer dan gepland. Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat social- en community netwerksites weliswaar impact hebben, maar dat dit nog niet noemenswaardig is. De kansen liggen vooral op het gebied van merkbewustheid en -bekendheid. Want 29 procent van de online shoppers zegt betere beslissingen te nemen na het bezoeken van dergelijke sites. Producten lenen zich er uitstekend voor om online te bespreken. Vooral als ze complex zijn, of als mensen enthousiast zijn over het gebruik, hebben bedrijven daar dan baat bij, aldus MarketingSherpa. Maar als het om verkopen gaat, kun je beter reviewmogelijkheden op je site aanbieden. 'Want daar worden de beslissingen direct genomen', meent Freeman Evans van Jupiter.

Overigens is ook de rol van Google groot, vooral in ten opzichte van vergelijkingsites, social- en communitysites en blogs. Volgens MarketingSherpa is Google goed voor 15 procent van het verkeer naar een website van een retailer. Vergelijkingssites zijn goed voor 3 procent.