Twinkle | Digital Commerce

'Aanraken van producten steeds minder belangrijk'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:09

Het niet kunnen aanraken en bekijken van een product zoals in een fysieke winkel mogelijk is, vormt steeds minder een barrière om iets via internet te kopen. Dat is één van de belangrijkste conclusies uit een Amerikaans onderzoek dat in opdracht van vergelijkingsite PriceGrabber.com is uitgevoerd.

Consumenten hechten minder waarde aan het voelen en bekijken van producten voordat ze iets online kopen, zo blijkt uit het Consumer Behavior Report dat onder 1945 online consumenten is gehouden. In augustus 2006, toen dit zelfde onderzoek werd uitgevoerd, zei 70 procent grote aankopen niet online te doen omdat ze het eerst willen bekijken en voelen. Inmiddels is dat aantal gedaald tot 56 procent.

Verder blijken prijsvergelijkingsites en gebruikerservaringen steeds belangrijker te worden voor de consument. Internet is steeds vaker de eerste informatiebron voor consumenten als zij grote dingen, zoals meubels en dure goederen, willen kopen.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden raadpleegt eerst internet voordat een grote aankoop wordt gedaan. Zeker acht op de tien ondervraagden zegt eerst op internet informatie te zoeken voordat ze grote meubels of apparaten aanschaffen. Van hen zegt 31 procent iets te kopen dat ze online zijn tegengekomen.

Bij de zoektocht naar informatie blijkt de prijs van het product voor de meeste consumenten het belangrijkste te zijn.