Twinkle | Digital Commerce

'Consument niet tevreden met online muziekwinkels'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:17

Er is een wildgroei aan muziekwinkels op internet die nog lang niet voldoen aan de eisen en wensen van de consument. Dat is althans de conclusie die computerblad PCM trekt na een rondgang langs een aantal Nederlandse muziekwinkels op internet.

De winkels blijken zich nog vaak schuldig te maken aan misleidende abonnementsvormen, te hoge prijzen, een te beperkt aanbod en een te strenge kopieerbeveiliging, aldus Personal Computer Magazine. Dit beweegt internetters ertoe om hun muziek op andere manieren te downloaden, zoals via p2p-netwerken.

Er blijken weinig winkels te zijn waar mp3-bestanden kunnen worden gedownload zonder kopieerbeveiliging én waar betaald kan worden met de creditcard, constateert het blad. Veel van de aangeboden downloads zijn slechts voor een beperkte periode geldig, mogen maar op één apparaat beluisterd worden of zijn alleen streaming af te spelen.

Verder zijn downloadwinkels niet bijzonder klantvriendelijk op het gebied van betalen. 'Vaak wordt er gewerkt met een tegoed (ook wanneer de klant maar één nummer wil kopen) of een eigen virtuele munteenheid. Beide methoden kunnen zeer nadelig uitpakken voor de consument.'

Aan prijsconcurrentie gebeurt weinig, zo blijkt uit de test. De prijzen voor het downloaden van muziekbestanden zijn bijna overal gelijk, namelijk 0,99 euro per los nummer en 9,99 euro per album. De test laat echter zien dat een compleet album vaak duurder is dan het apart downloaden van de losse nummers. Dit geldt zeker bij het downloaden van klassieke muziek, waar een album doorgaans langere en dus minder nummers bevat.