Twinkle | Digital Commerce

The day after (het kerstpakket)

2017-05-26
170130
  • 1:47

Waar ik me bijzonder aan ergerde zijn de bedrijven die 'er voor kiezen' om het kerstcadeau aan een goed doel te schenken. Wat heb ik daar aan? Het beste doel ben ik zelf! Slecht voor onze markt bovendien, er wordt dan ook nix gekocht of verzonden. En psssht ... gerucht: naar verluidt heeft zelfs de uitgeverij van Twinkle niets bij uw webshop gekocht, maar ook zogenaamd 'iets' in een of ander goed doel gestopt. Schande!
Maar wat ik u wilde vragen: zijn uw kerstpakketjes op tijd aangekomen? Ik stel u deze vraag omdat we allemaal nieuwsgierig zijn naar elkaars ervaringen. Zodat we er volgend jaar iets aan hebben.

Miljoenen mensen ontvingen een kerstpakket. Toch schat ik in dat de verzending voor het overgrote deel probleemloos verliep. Waarvoor bedrijven als TNT en SelektVracht (SV) een grote pluim verdienen!
Dat er toch het een en ander mis zou gaan lag in de lijn der verwachting. Bij MJA en PakketNet ging namelijk op het moment supreme het licht uit. Gevolg: duizenden pakjes die plotseling 'onder curatele' stonden en niet meer werden bezorgd. Ander gevolg: talloze klanten stapten op het laatste moment over naar TNT en SV, waardoor zij het onverwacht nog drukker kregen. Maar ook dat losten ze voor u op.

Toch heb ik een puntje van kritiek. SV bleek haar prijzen voor de verzending van kerstpakketten verhoogd te hebben. En dan ook nog eens alleen voor de 'kleinere' webshops. Gevraagd naar de reden hiervan, antwoordt SV dat zij "goed kijken naar TNT". Maar TNT heeft (ik heb 't nagevraagd) de prijzen helemaal niet aangepast!

"En wat is dan volgens jullie een kerstpakket?", vroeg ik natuurlijk nog aan SV. Want stel ik heb een webwinkel en alle medewerkers van een bedrijf bestellen individueel een taart. Gelden daarvoor dan lagere prijzen dan indien het bedrijf de order zelf plaatst, en de taarten als kerstcadeau naar haar medewerkers laat verzenden?

Ook vreemd was dat SV verlangde dat de kerstpakketten op tijd werden aangemeld. "Wanneer dan?", wilde ik weten met het oog op lering voor volgend jaar. "Voor 12 december", was het antwoord. M.a.w.: als ik een taartenshop heb, mag ik van SV na 12 december geen kerstreclame meer maken? Het hele jaar klant bij SV, maar voor de kerstpakketten moet ik uitwijken naar TNT?
Enfin, een leermoment zullen we maar zeggen. Heeft u er ook nog een paar?