Waar ik me bijzonder aan ergerde zijn de bedrijven die 'er voor kiezen' om het kerstcadeau aan een goed doel te schenken. Wat heb ik daar aan? Het beste doel ben ik zelf! Slecht voor onze markt bovendien, er wordt dan ook nix gekocht of verzonden. En psssht ... gerucht: naar verluidt heeft zelfs de uitgeverij van Twinkle niets bij uw webshop gekocht, maar ook zogenaamd 'iets' in een of ander goed doel gestopt. Schande!
Maar wat ik u wilde vragen: zijn uw kerstpakketjes op tijd aangekomen? Ik stel u deze vraag omdat we allemaal nieuwsgierig zijn naar elkaars ervaringen. Zodat we er volgend jaar iets aan hebben.
Miljoenen mensen ontvingen een kerstpakket. Toch schat ik in dat de verzending voor het overgrote deel probleemloos verliep. Waarvoor bedrijven als TNT en SelektVracht (SV) een grote pluim verdienen!
Dat er toch het een en ander mis zou gaan lag in de lijn der verwachting. Bij MJA en PakketNet ging namelijk op het moment supreme het licht uit. Gevolg: duizenden pakjes die plotseling 'onder curatele' stonden en niet meer werden bezorgd. Ander gevolg: talloze klanten stapten op het laatste moment over naar TNT en SV, waardoor zij het onverwacht nog drukker kregen. Maar ook dat losten ze voor u op.
Toch heb ik een puntje van kritiek. SV bleek haar prijzen voor de verzending van kerstpakketten verhoogd te hebben. En dan ook nog eens alleen voor de 'kleinere' webshops. Gevraagd naar de reden hiervan, antwoordt SV dat zij "goed kijken naar TNT". Maar TNT heeft (ik heb 't nagevraagd) de prijzen helemaal niet aangepast!
"En wat is dan volgens jullie een kerstpakket?", vroeg ik natuurlijk nog aan SV. Want stel ik heb een webwinkel en alle medewerkers van een bedrijf bestellen individueel een taart. Gelden daarvoor dan lagere prijzen dan indien het bedrijf de order zelf plaatst, en de taarten als kerstcadeau naar haar medewerkers laat verzenden?
Ook vreemd was dat SV verlangde dat de kerstpakketten op tijd werden aangemeld. "Wanneer dan?", wilde ik weten met het oog op lering voor volgend jaar. "Voor 12 december", was het antwoord. M.a.w.: als ik een taartenshop heb, mag ik van SV na 12 december geen kerstreclame meer maken? Het hele jaar klant bij SV, maar voor de kerstpakketten moet ik uitwijken naar TNT?
Enfin, een leermoment zullen we maar zeggen. Heeft u er ook nog een paar?
hahaha, klopt ja, we hebben net gedaan of we een goed doel steunden, maar het te besteden geld keihard opgezopen. Het beste doel zijn we immers zelf :-)
Verder zijn mij dramaverhalen ter ore gekomen wat betreft de bezorging rondom Kerst. Alleen wilde/kon/mocht niemand iets zeggen (bij zowel de webwinkels als bij de verzenders) - behalve dan off the record - zodat we er helaas geen verhaal van hebben kunnen maken. Wellicht hieronder dan wat (anonieme) reacties?
Ja ja Marieke, maar in plaats van een behoorlijke order bij een nette wijnshop hebben jullie vast met z'n allen aan zo'n nieuwerwetse virtuele kraan gelurkt. http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=11720 Daar schieten we wat mee op zeg!
Ik wil en kan er best iets over zeggen. In mijn geval is TNT door de mand gevallen. Pakketten die de laatste week van 2007 verzonden zijn zijn veelal te laat of op dit moment nog niet aangekomen bij mijn klanten.
De reactie van TNT: druk, druk, druk:-(
Gevolg: Ontevreden klanten en veel, heel veel boze telefoontjes van klanten en van ons richting TNT.
Oplossing??: Volgend jaar van 20 december tot 5 januari maar geen pakketje/bestelling versturen??
Mijn mening: Te gek voor woorden. TNT weet al eeuwen dat Kerst en Oud & Nieuw 2007 er aan zaten te komen. Extra personeel inzetten misschien? Ik realiseer mijzelf ook dat het een piek is in de handeling maar er zal een oplossing gevonden moeten worden door de pakket diensten (ervan uit gaande dat TNT niet de enigste is met logistieke problemen), het probleem zal voorlopig alleen maar erger worden, zolang de internetverkopen nog stijgen.
JP, je schrijft: 'Het probleem zal voorlopig alleen maar erger worden, zolang de internetverkopen stijgen.' Dat zou best wel eens kunnen, maar ondertussen zijn die pakketdiensten en postbedrijven toch een beetje de stille profiteurs van ons webwinkelsucces. In mijn beleving is een geslaagde sale een pakje dat op tijd aankomt. M.a.w.: deze markt groeit alleen als ook die bedrijven hun best doen, en zich realiseren dat ze het SAMEN met ons moeten doen. Maar niets lijkt minder waar, althans, zo denken sommige verzenders er over. Pakje weg? Pakje te laat? Schade? Los het zelf maar op!
Ja Martin, deze "stille profiteurs" zullen zoals het er nu naar uitziet de zwakste schakel kunnen zijn voor ons succes. Ik heb de mijn afwezig account manager via de telefoniste gevraagd contact met mij op te nemen om eens te kijken of er mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen. Maar helaas nu nog niets vernomen. Als webwinkel in een niche branch ben ik niet zo groot als de Bol.com, Wehkamp.nl's van deze wereld maar samen met alle andere "kleine en middelgrote" webwinkels zorgen wij natuurlijk net zo goed voor de massa.
Ik vroeg me af of Coert Knijnenberg en/of jij al een afspraak gehad hebben met TNT http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?navid=3&id=9884&terms=TNT&searchtype=2&fragment=True En of daar iets uit is gekomen?
JP, inderdaad heeft TNT zeer snel een werkbezoek gebracht aan ons, Coert en andere webshops en fulifillers. Mijn indruk is dat TNT sindsden de klachten, ervaringen en suggesties uit de markt zeer serieus neemt. TNT is er echt werk van aan 't maken en komt binnenkort (ergens 2e kwartaal?) met een aantal verbeterpunten, zeker ook voor de kleinere webwinkeliers. Van Selektvracht nooit iets concreets gehoord of gelezen.
Google voor de gein is op Selektvracht. Een enorme klachtenstroom op consumentensites als Kassa. Heb zelf ook meegemaakt dat een pakketje terug is gestuurd naar de afzender omdat ik 2 x niet thuis was toen het werd aangebode. de eeste x is zo wie zo onaangekondigd, de tweede x was ik aan het werk (gek he?). Het heeft uiteindelijk twee maanden (!!) geduurd voordat ik het pakketje (een fokking waterkoker! Kan beter naar Blokker om de hoek lopen) kreeg.
Nu zit ik overigens in weer zo'n traject met SelektVracht. Zou vandaag tussen 9 en 1 worden bezorgd. Ze hebben nog 20 minuten...
Martin, Goed om te horen dat TNT er werk van maakt. Ik ben benieuwd naar de oplossingen.
Selectvracht is voor mij toch geen optie. Met een bedrijf waar de consument mijn klanten zijn is TNT, ondanks enkele problemen toch gewoon de beste oplossing. Postbodes netjes in bedrijfskleding, postkantoren op ieder hoek van de straat en veel verschillende verzend mogelijkheden.
Wordt vast vervolgt.
14.45 en geen Selektvracht gezien. rukkers.
Alleen wilde/kon/mocht niemand iets zeggen (bij zowel de webwinkels als bij de verzenders) Wat is dat nu voor iets. Enfin eerst allemaal de beste wensen 2008. Verzendingen blijven een zeer zwakke schakel van ons bestaan. Ik ben gevestigd in Belgie , en hier neemt de directeur van de Post onder het mom van de aankomende liberalisering de meest achterlijke beslissingen. De helft van de postkantoren gaan dicht met alle gevolgen van dien. Nu mag ik niet klagen over de Belgische Post zolang de zendingen binnen Belgie blijven. Maar waag het niet een pakketje naar het buitenland te sturen want dat is vragen om bergen ellende. Idem dito voor de Nederlandse Post. Deze willen wat in Belgie gaan doen maar heb ze op niet mis te verstane woorden maar geschreven dat ze beter terug op kunnen lazeren naar Nederland. Ze zijn niet in staat om 2 dozen van Nederland naar Belgie te krijgen, duur is ongeveer 14 dagen en hun hele track en trace klopt helemaal geen moer van, ze kunnen het zelf nog niet terug vinden. Dit is reeds driemaal gebeurd met drie zendingen, en men levert de zending niet in 1 keer af maar liefst in 2 keer. Daarentegen versturen wij erg veel naar Franrkijk met TNT Express dus niet TNT Post. En de service van deze firma is grandioos. Als een pakket niet kan afgeleverd worden, bellen ze netjes op om een oplossing te zoeken. Ze zijn iets duurder maar OK, hebben ook nog even UPS geprobeerd vanwege hun absolute bodemprijzen, maar ik begrijp hun facturen niet, en 20 identiek dezelfde pakketjes hebben 20 verschillende prijzen. Veel succes voor iedereen in 2008 Mike Verdugt amerone.be Bringing the ISIS to the BeNeLux
Lieve lezers, dat het bij de postboys niet allemaal koek en ei is weten we al. Wat we graag zouden willen lezen, en missschien heeft iemand tips: zijn er juist met de kerstpakketten nog bijzondere dingen voorgevallen of juist niet, en hoe voorkom je dat die pakketten pas na de kerst worden afgeleverd? In delen verzenden ipv alles in 1 keer aanbieden? Enfin, roept u maar. Maar liever niet kankeren om het kankeren - hoewel ik de frustratie wel begrijp natuurlijk.
Eind vorig jaar heeft mijn baas me verrast met een 'Tinteling' van ww.tintelingen.nl als kerstkade. Wat een pulp. Allemaal goedkope 'Made in China' prularia en de kerstkandelaars kwamen pas binnen na nieuwjaar. Lieve baas, zonde van het geld. Niet meer doen.