De arbeidsomstandigheden bij de acht grootste pakketkoeriersbedrijven in Nederland zijn zorgelijk, concludeert de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Inspectie gaat de sector aansporen maatregelen te nemen. Het toezicht wordt verscherpt.
Uit gesprekken met locatiemanagers en koeriers concludeert de vroegere Arbeidsinspectie dat het werk van pakketchauffeurs zwaar belastend is. Zowel de werkdruk als de fysieke belasting zijn groot, zonder uitzondering; de problemen doen zich voor bij alle acht onderzochte bedrijven, te weten DHL, DPD, FedEx, GLS, PostNL, Selektvracht (inmiddels DHL Parcel), TNT Express en UPS.
‘De bevindingen zijn zorgelijk en moeten de pakketdiensten aanzetten tot reflectie op de omgang met pakketbezorgers’, rapporteert (pdf) minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer.
Schijnzelfstandigheid
In de brief belooft Asscher dat de Inspectie de sector gaat ‘aansporen maatregelen te nemen inzake het verbeteren van de werkdruk, de fysieke belasting en de arbeidstijden van de pakketbezorgers.’ Het toezicht op de bedrijven in de sector wordt geïntensiveerd. Asscher laat tot slot weten dat een ambtelijk verkenner al enige tijd bezig is te onderzoeken of er maatregelen nodig zijn om ‘schijnzelfstandigheid en andere ongewenste constructies’ aan te pakken.
Subcontractors
Uit de verkenning van de Inspectie blijkt dat vooral koeriers zonder vast dienstverband het moeilijk hebben. Deze subcontractors, die als zelfstandig ondernemers worden ingehuurd door de vervoerders, werken doorgaans tussen de vijftig en zestig uur per week. Ze hebben nauwelijks tijd voor pauzes, moeten zelf vervanging regelen bij ziekte en/of missen ruimte om te onderhandelen over loon. Omdat ze vaak een langlopend leasecontract hebben afgesloten of een bezorgbusje hebben gekocht, is overstappen naar een andere werkgever of naar andersoortig werk voor veel van deze ‘schijnzelfstandigen’ geen optie.
Stakingen
De werkomstandigheden van pakketbezorgers zijn al langer onderwerp van discussie. Wilde stakingen zorgden er medio vorig jaar voor dat subcontractors van PostNL onder betere voorwaarden konden gaan werken. Hun minimumloon werd opgetrokken naar 1.000 euro bruto per week.
minimumloon van 1000 euro per week ???
Als dat zo is wordt ik ter plekke koerier ;-)
gr. Liena
@Liena van Maastricht: het is helemaal bruto hè, voor vijftig tot zestig uur per week, zonder doorbetaling bij vrije dagen, ziekte, e.d. Alle bedrijfskosten (busje, benzine), sociale en andere lasten moeten er nog af.
Dan rijst natuurlijk wel de vraag wat de (diepere) achterliggende oorzaken zijn van de werkdruk, arbeidstijden en fysieke belasting. Is de prijs die de 8 grote spelers aan hun klanten rekenen te laag? Willen de 8 grote spelers gewoonweg meer marge overhouden over de "rug" van zelfstandige koeriers? Of kunnen de zelfstandige koeriers zelf niet goed genoeg rekenen? Of hebben wij als webwinkel consumenten gewoon te veel eisen t.a.v. de aflevering? Of?
@ Louis Coenders: Ik denk dat de koeriers echt wel alles eerst op een rijtje hebben gezet voordat ze aan de uitdaging beginnen. Maar de eisen van aflevering zijn soms ook niet makkelijk. Als de koeriers regelmatig pakketjes voor hetzelfde adres krijgen, daar telkens 2x aan de deur moeten komen om het uiteindelijk achter te laten op een postkantoor, dan helpt dit natuurlijk niet mee met de kwaliteit van het bezorgen. Dus de mogelijkheid van de webshops om een pakketje direct af te halen bij een postkantoor (bij veel webshops nog niet mogelijk of ze werken met een andere pakketkoersdienst dan PostNL) zou zeker wel een mogelijke oplossing zijn.
Je ziet al waar het probleem ligt, bij die 'schijnzelfstandigheid'. Wat trotse ZZP-ers hadden moeten zijn, zijn in de praktijk fors uitgebuite loonslaven. De terminologie wijst daar ook al op: Een zelfstandige krijgt zijn facturen betaald, en ontvangt geen 'loon', wat helemaal geen loon is.
Aan de andere kant, veel ZZP-ers kunnen helemaal geen eigen bedrijf opbouwen, en houden zichzelf via dit soort constructies voor de gek. Wel is duidelijk dat verbetering in dezen, en zeker regulering (zelfstandige óf werknemer) zal leiden tot verhoging van kosten voor bezorging. En dat in een tijd dat er steeds méér (zondagslevering) moet gebeuren tegen minder kosten.....
Wel bijzonder dat hier namen van bedrijven worden genoemd, waar de zogenaamde vroegere arbeidsinspectie geen gesprekken heeft gevoerd met koeriers of locatiemangagers.
Kijk ok eens naar dpostbezorgers met hun senario tijden waarbij senario tijden zijn betaalde tijden en d meertijd is eigentijd dit systeem geeft en bzuiniging vvan 1.6 miljoen per jaar dit is echt geld wat eigenlijk d postbezorger toekomt nu vult het de zakken van de derectie en bestuurders doe er wat aan