Dit is het tweede artikel van een serie over de voor- en nadelen van de vestiging van je webwinkelonderneming in verschillende landen waar de bergen hoog, de pistes wit en het skimogelijkheden groots zijn. Het vorige artikel betrof de vestiging van je webwinkel in Oostenrijk. Dit artikel gaat over Frankrijk.
Ik hoor nogal eens Hollanders klagen dat de apres-ski in Frankrijk minder goed zou zijn dan in Oostenrijk. Maar het skigenot in gebieden als Les Trois Vallees.... tja, sorry hoor daar kunnen wat mij betreft maar weinig Oostenrijkse gebieden tegenop. Al eerder schreef ik over het starten van een webwinkel in Frankrijk. Daarom vat ik in dit artikel even snel de conclusies van de vorige keer samen:
De thuismarkt
Volgens eMarketer heeft eind 2007 bijna één op de twee Franse huishoudens toegang tot breedband internet. Bijna 31 miljoen Fransen gebruiken internet minstens één keer per maand. Gemiddeld gaven Franse online consumenten in de eerste 6 maanden van 2007 een ruime 500€ uit. Nederlanders zaten daar wel zo’n 100€ boven, maar er zijn minder Nederlandse consumenten.
Conclusie: De Franse thuismarkt is groot
De volledige Franstalige markt
Met 64 miljoen Franstalige internetgebruikers is Frans de op vier na belangrijkste taal op het internet. Naast de Fransen zelf, vormen de Franstalige Belgen en Zwitsers een koopkrachtige consumentengroep.
Conclusie: De volledige Franstalige online consumentenmarkt is supergroot
De belastingen in Frankrijk
De standaardvennootschapsbelasting bedraagt 33.33 procent. Bedrijven die voor 75% in het bezit zijn van ‘natuurlijke personen’, betalen over de eerste 38.120 Euro winst slechts 15% belasting.
In de Total Tax Rate index van PricewaterhouseCoopers, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende belastingen en de tijd die het aangeven belastingen kost, staat Frankrijk op plaats 157. Dat is niet aantrekkelijk in vergelijking met Nederland (plek 88) en wintersport landen als Oostenrijk (142) en Zwitserland (24).
Conclusie: Frankrijk is geen belastingparadijs
Algemene conclusie
Als je er vanuit gaat dat je vanuit Nederland ook met een webwinkel de Franstalige markt kunt bereiken, dan geeft Frankrijk als vestigingsland op het eerste gezicht geen grote concurrentievoordelen ten opzichte van Nederland. Wellicht zijn er bepaalde producten die beter in Frankrijk ingekocht kunnen worden dan in Nederland, maar Frankrijk is op zich geen ‘low cost inkoopmarkt’.
Maar voor fanatieke wintersporters met een webwinkel maakt dat misschien allemaal niet zoveel uit. Er zijn dan misschien niet zoveel zakelijke redenen om je webwinkel in de Franse Alpen te vestigen, de uitgestrekte skigebieden maken de Franse Alpen voor hen een droomvestigingsplaats.
Volgende week een artikeltje over de mogelijkheden in Zwitserland.
Ben zeer benieuwd naar zwitserland. Wij orienteren ons op dit moment om onze webwinkel maar ook privé nar zwitserland te verhuizen/emigreren.
Het wordt hier wel even erg simplistisch over gedaan. Het opstarten als buitenlander op de Franse markt is helemaal niet zo eenvoudig. Voor online winkels is het wel heel noodzakelijk de franse wetgeving te kennen ivm verkopen op afstand. En als je de taal niet machtig bent wordt het een erg kostbare grap om alles te laten vertalen. Klein voorbeeldje, geen handleiding mee sturen in de franse taal kan je 25.000 � kosten als de klant een klacht neerlegd.
@Mike: Met bovenstaande zeg ik niet dat het eenvoudig is de Franse markt te betreden. Voor iedere buitenlandse markt geldt, of je er nu een vestiging neerzet of de markt vanuit Nederland benadert, dat je de taal moet spreken en schrijven. Verder moet je op de hoogte zijn van de lokale wetgeving, lokale klantvoorkeuren, lokale advertentienetwerken etc. etc.
Echter, als ik naar mijn klantenbestand kijk, dan zie ik dat er best wel een aantal relatief kleine ondernemingen zijn met een behoorlijk succes in het buitenland. (Duitsland, Frankrijk, Portugal, UK etc.) Het is dus zeker niet onmogelijk.
Er zijn beren op de weg, maar een goede jager laat zich daardoor niet afschrikken!