Twinkle | Digital Commerce

Hoe maak je van viral marketing via Youtube een succes?

2017-05-26
  • 3:29

Onlangs verscheen op Techcrunch een artikel over de succesfactoren van een viral marketingcampagne. Een opzienbarend artikel in vele opzichten. En relevant. Aangezien veel bedrijven viral marketing op hun wensenlijstje hebben staan. Het is immers goedkoop, je hebt gratis zendtijd en het netwerk doet de rest voor je. Totdat ze beseffen dat er elke dag tienduizenden filmpjes worden geüpload. Hiervan dringen er maar een paar door tot de voorpagina van de meest bekeken. En hoe krijg je dat voor elkaar?
Volgens Dan Ackerman Greenberg, eigenaar van de Comotion Group, maak je een flimpje op de volgende manieren succesvol:

Richtlijnen voor de content
* Houd het kort: 15-30 seconden is ideaal
* Ontwerp het filmpje zodanig dat het geremixed kan worden door anderen. bijv.: “Dramatic Hamster
* Maak geen traditionele reclamefilm, tenzij hij extreem goed is.bijv.: Sony Bravia
* Maak het schokkend. bijv.: “UFO Haiti
* Gebruik prikkelende titels” bijv.: “Stolen Nascar
* Als alles milsukt: gebruik mooie vrouwen bijv.: “Yoga 4 Dudes

Zorg voor traffic
* Blogs: Comotion betaalt bloggers om de video’s te plaatsen
* Forums: Starten van nieuwe conversaties met de video als onderwerp. Vervolgens meerdere accounts aanmaken en dan met elkaar erover discussiëren
* Social networks: Voor de Nederlanders: Hyves. Deel je video’s met je vrienden in je netwerk.
* Email lists: zend de video naar zoveel mogelijk e-mailadressen (met het gevaar van spam….)
* Vrienden: zorg dat al je vrienden weten dat je de video hebt gepubliceerd en laat ze commentaar geven en beoordelen

Bedenk een spannende titel
Wanneer je op de homepage staat moet je nog steeds de aandacht trekken. Dat doe je met titels als: ‘behind the scenes’, ‘leaked video’,’exclusive’

Zorg voor een opvallende thumbnail
Net als de titel is het plaatje dat een blik moet geven op de inhoud van de video belangrijk. Youtube genereert drie thumbnails. De tweede is precies het midden van de video. Zorg dan ook dat het midden van de video het spannendste plaatje oplevert.

Regel een spannende conversatie
Zorg dat de vrienden of collegae commentaar leveren en op elkaar reageren. Zorg dat ze een controversiële conversatie ontwikkelen. De schrijver gaat zelfs zo ver om negatief commentaar te deleten!

Publiceer alle filmpjes tegelijkertijd
Het idee hierachter is dat wanneer iemand geinteresseerd is in alle filmpjes, ze hem ook de kans moet geven om ze allemaal te bekijken. Er zullen weinig mensen zijn die jou zo interessant vinden dat ze elke keer terugkomen om te kijken of er een nieuwe is. Wanneer het eerste filmpje van de homepage af is, delete Comotion het tweede filmpje, publiceert het opnieuw en haalt vervolgens weer alles uit de kast om deze op de homepage te krijgen. En dat ook weer bij de volgende etc.

Plaats strategische tags
In de eerste week willen ze dat je in de ‘related videos’ alleen de filmpjes van de actie ziet, in plaats van andere uploaders. Dat doen ze door ca 3 unieke tags te kiezen en alleen deze te gebruiken. Wanneer het eerste filmpje dan populair is, zien de kijkers alleen de bijbehorende filmpjes in de ‘related video’s’. Daarna voegen ze generieke tags toe om ook tevoorschijn te komen wanneer mensen naar andere video’s zoeken.

Analyseer het verkeer
Zorg dat je weet wat het effect is door per filmpje een unieke code toe te voegen. En tools als Tubemogul en Vidmetrix stellen je in staat om te analyseren hoe het internet ecosysteem je filmpjes oppakt.

Commotie
Veel lezers waren geschokt over de aanbevelingen die in het artikel werden gedaan. Met name omdat hier de grens wordt opgezocht van wat ethisch verantwoord is. Je houdt immers iedereen voor de gek door via trucs de populariteit te faken. Aan de andere kant maken ze gebruik van de middelen die er zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel moeite mee heb wanneer commentaar wordt verzonnen door de medewerkers van het bureau dat verantwoordelijk is voor het succes van de campagne. Aan de andere kant: als iedereen de regels gaat volgen die hier zijn beschreven, gelooft niemand het systeem meer. Er zullen dan vanzelf weer nieuwe manieren komen om de filmpjes te beoordelen.

Viral marketing
Een ding is zeker, met mijn Sinterklaasfilmpjes heb ik geen van deze regels gevolgd. Ik had 30 seconden lang een Sinterklaas achter een naakte vrouw moeten laten rondlopen. Met als titel: Exclusief: Sinterklaas straft blondje. Maar ja, wil je dat met je merk? Ik denk het niet. En daar kom je op het ultieme spanningsveld van viral marketing: alleen humor zou bij veel bedrijven nog binnen de merkwaarden passen. Schokkende of seksistische filmpjes vallen al snel af. En wat is er dan belangrijker, je positionering of het effect van de viral videocampagne?
Kijk voor de complete discussie op Techcrunch.