Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Soukou

2024-07-24
1000562
  • [interview]
  • 1:26

Fijn weekend! Dat betekent de Griekse wens hierboven. En het is tevens de propositie van soukou wines, een nieuwe webshop met een assortiment exclusieve wijnen van kleine wijnhuizen uit Griekenland.

Harald Blonk is de oprichter van Soukou.nl. Hij onderscheidt zich naar eigen zeggen van concullega’s door drie aspecten: ‘Ik heb gekozen voor een minimalistische, moderne, gebruiksvriendelijke webshop. Daarnaast is de kapstok voor mijn site “Celebrate the weekend with soukou wines”. En ten slotte selecteer ik zelf onontdekte wijnen, wijnen die je nergens anders in Nederland ziet.’

Blonk, die sinds een maand of negen met zijn gezin in Griekenland woont, regelt de import met een transporteur die de wijnen direct bij de wijnleverancier ophaalt en dan naar Nederland brengt. ‘En omdat ik niet voor elke bestelling heen en weer kan vliegen, werk ik in Nederland samen met Bij Napkins. Bij deze lunchroom in Woerden ligt mijn voorraad. Zij gaan ook aan de slag met de wijnen, bijvoorbeeld wijnproeverijen organiseren. Dat moet mij helpen met het verhogen van de conversie.’

Voor marketingdoeleinden gebruikt de oprichter LinkedIn en Instagram – waarbij de focus ligt op het leren kennen van z’n doelgroep. ‘Een poosje geleden heb ik op LinkedIn een proefpakket aangeboden – dat was binnen 24 uur uitverkocht. Ik bel nu de kopers van deze pakketten om een beter beeld te krijgen van hen als (Griekse) wijnkopers.’

De bekendheid van Griekse wijnen blijkt laag, bij het Nederlandse publiek. Tegelijkertijd kopen mensen vooral wat ze al kennen, ziet Blonk, ‘letterlijk dezelfde wijn of een bekend druivenras of land/regio. En daar gaat het mis bij de Griekse wijnen met namen van druivenrassen zoals asyrtiko, moschofilero en agiorgitiko.’ Hier wil de webshopeigenaar verandering in brengen via blogs en proeverijen.