Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp ziet omzet dalen, maar ‘staat er beter voor dan ooit’

2024-07-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:44

Wehkamp Retail Group (WRG) zag zijn omzet in het boekjaar 2023 – 2024 stevig dalen. Toch is het moederbedrijf van Wehkamp optimistisch: de genormaliseerde  EBITDA steeg met 30 procent naar €26 miljoen.

Lichtpuntje is dat WRG voor het vijfde achtereenvolgende boekjaar een positieve EBITDA noteert. Het bedrijf focust op een hogere opbrengst per artikel. Die stijging is terug te zien in de jaar-op-jaar stijging van zowel de brutomarge (+290 basispunten) als de genormaliseerde EBITDA-marge (+170 basispunten). Deze cijfers laten volgens de groep zien dat de huidige koers zorgt voor een solide basis en het vermogen om winst te genereren door de economische cyclus heen. De gecorrigeerde EBITDA in 2023-2024 is 39% hoger dan het niveau van voor corona in 2019-2020.

Omzetdaling

De opbrengst per artikel is gestegen, de omzet is echter fors gedaald. Noteerde het bedrijf in 2021-2022 een omzet van 782 miljoen euro, een jaar later was dat 680 miljoen (-14%) en in het afgelopen boekjaar besteedden klanten nog maar 552 miljoen op het platform (-18%).


[Beeld: jaarverslag Wehkamp Retail Group]

Twee veranderingen die volgens het bedrijf van invloed zijn op de resultaten, zijn het in 2023 doorgevoerde retourenbeleid en het thuisbezorgtarief. Beide maatregelen zijn inmiddels uitgerold naar kleertjes.com en Union River. Deze maatregelen leidden niet alleen tot een vermindering van het aantal artikelen in het winkelmandje, maar ook tot het verlies van enkele klanten die veel bestelden. Als gevolg hiervan daalden de bestellingen met 23%, terwijl de sales met 11% afnamen. Toch hebben deze maatregelen een positieve invloed op de resultaten, aldus ceo Graham Harris. ‘We hebben ons retourpercentage met 14 procent verlaagd, terwijl het aantal leveringen op DHL-servicepunten verdrievoudigd is. Dit komt onze financiële prestaties en ook onze ecologische voetafdruk ten goede.’

Winstgevende groei

Wehkamp zou met de huidige strategie zijn voorbereid op verdere winstgevende groei, aldus Harris. ‘Terwijl we de operationele prestaties en de economische kanten van ons model aanzienlijk hebben verbeterd. We staan er beter voor dan ooit, met een nieuw bewezen en duurzaam bedrijfsmodel en de capaciteit voor substantiële toekomstige groei binnen onze bestaande infrastructuur.’