Kort geleden was ik bij een nog relatief kleine webwinkel op bezoek. Omzet van circa 1 miljoen euro. Een typisch bedrijf in een achterhuis met een klein kantoortje en een aangesloten magazijnruimte erbij. Al wat groter dan de spreekwoordelijke webwinkel vanuit de zolderkamer. Fantastisch product, prima website, ongelooflijk goede marketingaanpak en gedreven mensen met een hands on-mentaliteit.
Eigenlijk de ingrediënten waar je een groot succes van kunt verwachten. Maar het valt wel wat tegen. De organisatie lijdt onder zijn eigen succes. De cash flow uit de verkoop gaat volledig op in de uitbreiding van het assortiment en de voorraad.
En dan de organisatie zelf. Reeds te groot om veel dingen nog met zelfgemaakte workaround op te lossen, maar nog te klein om in meer professionele systemen, kennis en grotere structuren te kunnen investeren.
Zo zijn er veel webwinkels. Ontgroeit uit de startersfase en dan de vraag hoe het verder moet. Zoeken naar een kapitaalinjectie, (gedeeltelijk) verkopen, toch maar ontbrekende kennis in huis halen, outsourcen van bedrijfsprocessen (zoals afwikkeling), zo doormodderen, niet meer groeien of aansluiten aan een groter geheel?
Bedrijven die in deze tweede fase van hun ontwikkeling zitten, hebben het moeilijk en ondervinden andere vragen en uitdagingen dan een starter. Wat en wie kan hen helpen? Het is toch wel vreemd dat het blijkbaar weinig bedrijven uit eigen kracht en met een organische groei lukt, om groot te worden.
Nog steeds hebben wij in de thuiswinkelbranche enkele grote bedrijven en heel veel kleine webwinkels. De middenmoot is daarentegen verhoudingsgewijs best klein, hoewel gelukkig een beetje groeiende. Daar moet meer mogelijk zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Hebben wij een soort incubator voor fase 2 nodig?
Precies het punt waar wij ons ook begeven. Te klein om uit te besteden en te groot om alles zelf te blijven doen. Wel een leuke uitdaging om daar weer een succes van te maken trouwens!
Er zijn ook bedrijven die niet groter willen groeien, mijn bedrijf is er zo 1. Wil het leuk houden en als het groter zou groeien zou voor mij de lol er gauw af zijn. Dus ik hou bewust de rem erop.
gr R. Bogaers
Het is moeilijk denk ik om een generiek antwoord hierover te geven. Dat zal voor veel webwinkeliers anders zijn. Mede afhankelijk van productsoort, concurrentie, winstmarge, afzetgebied etc.
Waar liggen de kansen en wat behoeft beterschap. Als ik dan toch iets wil zeggen (uit ervaring) denk ik eerder aan de combi van IT en (online) marketing kennis (doelgroepanalyse) en wellicht ook een stukje gebrek aan een goed netwerk (?)
Als je als eenmanszaak een miljoen doet aan bruto omzet dan doe je het nog niet zo slecht denk ik.....
Ik wist niet dat je bij ons bent geweest ;-) Dit hele verhaal gaat voor een groot deel ook voor ons op, toch lukt het ons nog steeds om op een gezonde manier te blijven groeien.
Ongetwijfeld zullen er de komende jaren nog een aantal bedrijven komen die zeker doorgroeien tot boven de middenmoot, de branche is nog jong, gun ons de tijd.
Wat veel webwinkeliers vergeten is dat het inrichten van een echte winkel een flinke investering is. Een bekende boekhandel keten gaat uit van een investering van âÂ?¬ 100.000 per nieuwe winkel en een terug verdien tijd van 3 jaar. Hiermee vergeleken is een webwinkel relatief goedkoop. Een webwinkelier moet er voor zorgen dat zijn webwinkel volledig geïntegreerd is met de betaalserver zodat het order beheer op een plaats blijft. De pakbonnen moeten alleen worden uitgedraaid als de order de status betaald heeft. Dit moet automatisch gaan onafhankelijk hoe de betaling is verlopen Door het voorraad beheer ook in de winkel te doen kan automatisch producten op niet tonen gezet worden, of tijdelijk uitverkocht. Als de betreffende producten snel geleverd kunnen worden, dan is dat niet nodig. Uit de manager van de webwinkel worden dan de orders per leverancier gegenereerd en het inboeken van de voorraad wordt dan weer automatisch gedaan op basis van de pakbon of d.m.v. scannen. Dit kost voor een uitstekend systeem niet meer dan tussen de âÂ?¬ 10.000 en âÂ?¬15.000. Inclusief een op A.J.A.X. gebouwde âÂ?Â?Een pagina kassaâÂ?Â. Het is voor een webwinkelier belangrijk dat er voorraad is maar deze moet zo klein mogelijk zijn om het kapitaal beslag te minimaliseren. Als een bedrijf al bewezen heeft dat het levensvatbaar is dan zijn er ook nog banken die geld kunnen lenen.
Frans heeft gelijk. En hoe! Omdat wij fulfilment voor diverse webwinkels doen, kan ik dat wel beoordelen. Het valt mij echt op dat veel back offices van webwinkels niet zijn bedacht vanuit de fulfilment (logistiek + admin), maar vanuit het mooie plaatje aan de voorkant. Neem zoiets simpels als voorraad: een pakje dat retour komt, is dat voorraad (automatisch ingeboekt?). En nog simpeler: een pakje dat besteld is, maar nog wel 'in de rekken' staat, is dat nog steeds voorraad en dus te koop? Enfin, deze lijst kan ik erg lang maken. Ik mag geen reclame maken Rainer, maar je vroeg om een oplossing. Een oplossing kan zijn: besteed alles uit, van voorrraad tot admin. Hoef je niet te investeren, en als winkelier moet je je eigenlijk ook maar met 2 dingen bezig houden: inkoop en marketing.
uhm,Martin. goed verhaal. Maar vegeet je niet 1 ding. verkoop...een winkelier moet zich ook bezig houden met verkoop. je kunt inkopen tot je een ons weegt en marketing bedrijven zodat de hele wereld op je site komt...maar er moet wel verkocht worden om de andere 2 zaken te bkostigen :)
Joost, ik was niet duidelijk. Met marketing bedoel ik ook verkoop. Online verkopen is vooral search engine dinges, en alles wat daarbij hoort. En adverteren, on- en offline. Etcetera. Marketing en sales zijn steeds meer met elkaar vergoeid sinds de opkomst van e-commerce. En ook die marketing/sales kun je het beste aan deze of gene uitbesteden. Als merchant heb je alle tijd nodig om zo slim mogelijk in te kopen / je assortiment op de doelgroep af te stemmen, daar haal je de grootste winst. Vervolgens heb je de rest van de tijd nodig om slimme (virale?) campagnes te bedenken (ander soort marketing), maar het 'gepiel' met slimme zoekwoorden en optimalisatie van Google campages kun je beter aan deskundigen overlaten - snel terguverdiend. En als je dan nog tijd over hebt ga je je boekhoudig doen. Maar wat zie ik te vaak: 'dure' mensen, wat merchants toch zijn, zitten zelf postzegels te plakken, dozen te vouwen en voorraden te tellen. Intussen is de concurrent efficienter bezig.
@Martin: enigzins off topic, maar het "gepiel" met zoekwoorden kan je toch echt beter in eigen hand houden is mijn ervaring. Heb het zelf ook eerst uitbesteed aan een goed bekend staand bedrijf (laten we ze hier maar even aanduiden als money4us) maar ben het na enige tijd weer zelf gaan doen, met als resultaat een verbetering van tientallen procenten mbt hogere CTR en lagere kosten per conversie. Uitbesteden is dus niet altijd beter.