Twinkle | Digital Commerce

'Groei online bestedingen VS zwakt af'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:29

Hoewel diverse Amerikaanse webwinkels al positieve berichten hebben rondgestuurd over de kerstverkoop, lijkt de groei van de online verkopen dit jaar over het algemeen af te zwakken. Deze trend is in Rusland nog niet waar te nemen.

De verkoopgroei van de traditionele Amerikaans winkels wordt dit jaar geraamd op 19 procent. Voorgaande jaren groeide de sector steevast met 25 tot 30 procent. Deskundigen wijten dit onder meer aan het koopgedrag van de Amerikaanse consument dat aan het veranderen is, schrijft The New York Times.

Ook online is een afzwakking van de groei te zien. Mastercard Advisors, een onderdeel van de creditcardmaatschappij, berekende deze week dat er tussen Thanksgiving (22 november) en Kerstmis een online omzetgroei van 3,6 procent behaald zou zijn. Voorgaande jaren bedroeg de groei nog 6,6 en 8,7 procent.

De Amerikaanse National Retail Federation Shop.org denkt dat de online bestedingen van Amerikaanse consumenten dit jaar met 18 procent zullen stijgen, terwijl dit in de afgelopen jaren ongeveer 25 procent lag.

Volgens analisten is het niet vreemd dat de groei een keer afzwakt. De internetmarkt is zo groot dat dergelijke groeipercentages moeilijk zijn vol te houden, menen de experts.

Rusland

In Rusland begint de e-commerce juist nu pas een beetje aan te slaan. Vooral in de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg wordt steeds meer via internet gekocht omdat daar de rijkere mensen wonen en omdat daar meer huishoudens zijn met een internetverbinding.

Moskou en St. Petersburg zijn goed voor 70 procent van de online consumentenverkopen in het land. De Russische hoofdstad zou in december al goed zijn geweest voor een online omzet van 140 tot 160 miljoen dollar.

Volgens een Russische investeerder is de online omzet in Moskou in een jaar tijd met ongeveer 40 procent gestegen, zo schrijft de Russische site Cnews.