Na jarenlange dubbelcijferige groei is de Russische e-commerce markt nu in een rustiger vaartwater gekomen. De omzet steeg in 2015 met slechts 6,6 procent ten opzichte van 2014. Tot dat jaar was de groei in twaalf maanden steeds ruim 30 procent.
Dat blijkt uit een e-commerce overzicht (pdf) van Rusland, opgesteld door de E-commerce Foundation en onderdeel van een reeks van 13 landenrapporten.
Jaaromzet
De omzet over 2015 kwam uit op 20,5 miljard euro. Een bijzonder kleine groei als je het vergelijkt met de bloeiende jaren daarvoor. De relatief kleine stijging houdt volgens de Ecommerce Foundation ook dit jaar aan; de opbrengst zal naar verwachting met 5,3 procent stijgen naar 21,6 miljard euro.
Weinig uitgeven
70 procent van de Russen heeft inmiddels toegang tot internet. Daarvan winkelt 25 procent ook digitaal. Zij spendeerden vorig jaar 685 euro per persoon. Dat is veel minder dan het Europees gemiddelde van 1540 euro. Zo’n 15 procent van de omzet komt van mobiele apparaten.
Wikipedia van de e-commerce
De in totaal 13 landenrapporten verschijnen op Ecommercewiki.org, de begin dit jaar gelanceerde ‘Wikipedia van de e-commerce'. Eerder verscheen al een rapport voor de Nederlandse (pdf), de Belgische, Britse, Amerikaanse,Duitse, Franse en Australische markt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce Rusland: ‘sterke groei lijkt eruit’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.