Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel zoekt juiste afstemming kb’s/snelheid

2017-05-26
  • 1:16

Vandaag ontvingen we op de redactie een bericht, over de start van de online-actie ‘Ik wil meer kb’s’. Initiatiefnemer Steven Pieneman, bekend van Admanager en online-manager bij actiemarketingbureau L’eau, roept bedenkers, makers en opdrachtgevers van online-advertenties op zich te melden op de site http://www.ikwilmeerkbs.nl. Het doel van deze ludieke actie is volgens hem ‘om site-eigenaren, uitgeverijen, bannernetwerken en brancheorganisaties duidelijk te maken dat er veel behoefte is aan grotere bestandsformaten voor de aangeboden advertentievormen’.

Creatieven, reclamebureaus en online-marketeers voelen zich steeds vaker ernstig beperkt door de maximale bestandgrootte van een online-advertentie, aldus Pieneman. ‘De creatieve mogelijkheden van een campagne kunnen hierdoor niet optimaal worden benut.’ De IAB-richtlijnen voor de bestandsgrootten van online-advertenties zijn opgesteld in 2003. Pieneman: ‘Dat klinkt niet als lang geleden. Het is echter een eeuwigheid terug als je kijkt naar de technische vooruitgang in de afgelopen jaren. Het CBS meldde vorige week dat inmiddels 74 procent van de Nederlandse huishoudens beschikt over een snelle internetverbinding. Ten tijde van het opstellen van de advertising-richtlijnen was dit nog maar 15 procent.’ Probleem is ook dat de IAB-richtlijnen niet door alle exploitanten worden gehanteerd. Hierdoor ontstaan verschillen bij het aanleveren; een online-advertentie die bij de ene exploitant wel wordt geaccepteerd, wordt door een andere geweigerd. Acceptatie van de richtlijnen door alle exploitanten is volgens Pieneman een vereiste om de kwaliteit van online-campagnes te waarborgen.

Vraag is echter: als de kb’s omhoog gaan, wat gebeurt er dan met de snelheid van een site. Nu al zijn er, ondanks alle snelle internetverbindingen, diverse (te) trage sites. Dan loopt u dus de kans dat de klant uw webwinkel voorbij loopt en een ‘klikdeur’ verder gaat...