Twinkle | Digital Commerce

Customer journey anno 2018: 7 advertising trends

2018-01-03
1000561
  • 4:54

2018 belooft weer een bewogen jaar te worden op het gebied van online advertising. Tijdens ons kennisevent PMU begin december stonden deze ontwikkelingen en andere ontwikkelingen centraal. In dit blog zetten we de belangrijkste trends rondom online adverteren in 2018 nog een keer op een rij.

Tekst: Lesley Groels 

Advertising trend 1: Storymarketing

De consumptie van video’s neemt steeds verder toe. Men wil méér video’s zien van online marketeers. Kortom, 2018 is hét jaar om je merk middels video onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Wordt dus top of mind bij je potentiële kopers door impact te creëren. Dit doe je vooral met emotie. Denk aan die supermarkt die ons allemaal in tranen krijgt door gescheiden ouders weer samen Kerst te laten vieren. Of de verzekeraar die ons waarschuwt voor appen tijdens het rijden door gebruikers van hun telefoon tijdens het verkeer te confronteren met de gevolgen.

Video kun je ook inzetten door sfeervolle afbeeldingen te tonen die samen een verhaal vertellen en je laten verlangen naar het product of de bestemming. Hieronder zie je een voorbeeld zoals Turismo Canarias dat doet op Facebook. Door tekst of ondertiteling te gebruiken in de video zorg je ervoor dat iedereen je boodschap optimaal beleeft, ook zonder het geluid aan te zetten.

Ook Igor Beuker, keynote op PMU 2017, onderstreepte het belang van storymarketing: de technologiebazen (math-men) en hun bedrijven zijn de toekomst. Go digital, or go home, want in de toekomst bestaat er geen traditionele tv meer, maar zijn niche video apps de standaard.

Advertising trend 2: Personalisatie en segmentatie

Gebruikersdata staat komend jaar nog meer centraal waardoor we advertenties in 2018 steeds beter kunnen personaliseren. We zitten al enige tijd op die koers, maar het gebruik van doelgroep data in advertenties wordt nu volop toegepast, van online zoekopdrachten tot televisie. Om personalisatie en segmentatie te bereiken wordt data opgesplitst en ontstaan silo’s van segmentaties.

Dit maakt advertenties persoonlijker doordat de boodschap op het juiste moment, op de juiste plaats en tot slot bij de juiste persoon in beeld komt. Zelfs hyperpersonalisatie is mogelijk. Zo stuurt Knab klanten per e-mail een gepersonaliseerde video waarin de klant (met naam) de hoofdrol speelt. Onderstaand een fragment uit de algemene video.

Advertising trend 3: Realtime (predictive) remarketing

De verzamelde gebruikersdata wordt steeds vaker toegepast voor remarketing doeleinden. Door de gegevens van klanten en websitebezoekers te analyseren ontstaan betere inzichten om de juiste boodschap aan de juist persoon te tonen. Gebruik maken van de mogelijkheden van programmatic advertising gebeurt steeds vaker, zodat advertenties real-time worden getoond aan de juiste persoon en niet onbelangrijk: geheel automatisch. Dit artikel over programmatic display advertising gaat hier verder op in.

Verder krijgen marketeers steeds meer mogelijkheden om predictive remarketing toe te passen door vergelijkbare doelgroepen. Daarnaast rolt Google op korte termijn de mogelijkheid uit om in-market doelgroepen te gebruiken zodat je mensen kunt bereiken die op het punt staan een aankoop te doen.

Advertising trend 4: Privacy & GDPR

We krijgen dus steeds meer data van onze gebruikers. Nog even en je kent ze beter dan zij zichzelf. Helaas zitten er wel restricties op het gebruik van deze data. En dat wordt in 2018 alleen maar strenger. Vanaf 25 mei 2018 zal de nieuwe databeschermingswet GDPR/AVG ervoor zorgen dat bedrijven aan strengere eisen moeten voldoen bij het verzamelen en bewaren van cookies. Houd je je niet aan de regels? Dan riskeer je (toren)hoge boetes. Let dus goed op dat de privacy van gebruikers niet in het geding komt.

Advertising trend 5: Mobile & lokale marketing

De groei van mobiel is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat deze trend nog wel even doorzet. Enkele belangrijke statistieken over mobile waar je simpelweg niet omheen kunt:

  • Bijna 80 procent van consumenten gebruiken hun mobiele telefoon voor zoekopdrachten
  • 10 procent van alle aankopen vindt tegenwoordig plaatst op een mobiele telefoon
  • Tijdens Sinterklaas kocht 18 procent via zijn of haar mobiele telefoon

Het advies is dan ook om advertentiecampagnes in te richten op mobiel door bijvoorbeeld gebruik te maken van de IF-functie van AdWords. Hiermee kun je andere advertenties tonen als iemand op een mobiele telefoon surft. Door de toename van mobiel gebruik wordt het steeds belangrijker om lokaal te adverteren. Vooral voor bedrijven met fysieke winkels zijn er steeds meer mogelijkheden op search, display en social kanalen.

Local ads sturen bijvoorbeeld verkeer naar de fysieke winkel als een gebruiker zich dichtbij een vestiging bevindt. Een andere mooie ontwikkeling is de steeds grotere bereidheid om aankopen te doen op social media, vooral via mobiele telefoons. Steeds meer mensen doen direct een aankoop op Facebook of Instagram en het kanaal draagt indirect ook steeds meer bij aan aankopen.

Advertising trend 6: voice Search

Deze trend gaat natuurlijk hand in hand met de stijging van het gebruik van voice search, met name voor lokale en oriënterende zoekopdrachten. Op dit moment is voice search bijna 25 procent van het totale mobiele verkeer. Naar verwachting gebruikt in 2020 50 procent van alle gebruikers voice search. Tijd dus om hierop in te spelen met bijvoorbeeld campagnes die het oriënterende en lokale zoekverkeer opvangen. Ook voor SEO zijn er genoeg kansen. In het blogartikel van SEO Consultant Ilonka Leermakers lees je hier meer over.

Advertising trend 7: Chatbots

Tot slot hebben we nog de opkomst van chatbots. Deze razendsnelle virtuele assistenten gaan ons leven zóveel gemakkelijker maken en zijn voor bedrijven zeer kostenbesparend en multi-inzetbaar. De mogelijkheden zijn dan ook groot. Denk aan de learnings van chatbot gesprekken die overal kunnen worden toegepast zoals het aanbieden van een kop koffie bij vertraging van een vlucht of het optimaliseren van productinformatiepagina’s op je website.

Vooral voor SEO zijn er veel kansen, maar ook voor SEA wil je natuurlijk zo gericht mogelijk in beeld komen met je advertenties. Een trend om dan ook zeker in de gaten te houden en je alvast op voor te bereiden.

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Het belooft dus weer een dynamisch jaar te worden met volop nieuwe ontwikkelingen en kansen voor online advertising. Mijn advies: houd bij elke strategie, campagne of advertentie altijd de bezoeker in het achterhoofd. Doe je dit niet, dan sla je komend jaar de plank harder dan ooit tevoren mis. Zonde dus! Zorg dus dat je goed voorbereid bent en maak van 2018 jaar succesvolste jaar ooit.

Lesley Groels is advertising specialist bij RIFF.