Twinkle | Digital Commerce

Online betalen? Durf risico te nemen!

2017-05-26
  • 1:53

Een belangrijk element waar veel webshops nog winst kunnen behalen is de betaalstrategie. Hoe vaak ziet u niet dat een webshop alleen iDeal en eventueel bankoverschrijving aanbiedt? De webwinklier gaat hierbij te veel van het eigen belang uit.

Door gastblogger Allard de Boer, projectleider Eperium

Voorkeur van de doelgroep
Het belang van de winkelier is belangrijk, maar even zo belangrijk is de voorkeur van de klant. Zeg nou zelf, hoe vervelend is het om in een restaurant niet te kunnen betalen met uw pinpas, of  in een winkel transactiekosten te moeten betalen voor bedragen onder de 10 euro. Ditzelfde geldt voor een webshop. De voorkeur van betaalmethoden voor de klant is een belangrijke overweging om verder te gaan met winkelen of de eventuele transactie af te breken.

Startende winkeliers vermijden risico
Een winkelier wil bij een transactie het liefst zo snel mogelijk zijn geld ontvangen en daarvoor de  laagstmogelijke transactiekosten  afdragen. Hogere transactiekosten worden vaak direct op de consument verhaald. Bij een toenemende concurrentie zal de webwinkelier met deze insteek op weinig sympathie van de consument kunnen rekenen.

Door het verruimen van de betaalmethoden met bijvoorbeeld Mastercard, Visacard, acceptgiro en/of Pay Pall wordt het de consument makkelijker gemaakt om te kunnen betalen bij de webshop. De praktijk wijst uit dat dit in de meeste gevallen leidt tot een verhoging van de conversie. Stijgingen van gemiddeld 20% zijn zeker niet vreemd.

Denk buiten de standaard
Een paar tips om tot een effectievere betaal strategie te komen:

  • Geef vooraf op bijvoorbeeld de homepage aan welke betaalmethoden de webshop biedt. Sterker zelfs, wees er trots op. Het is een onderdeel van de webshop en als hier goed over nagedacht is mag u dat prominent tonen. Dit zal vertrouwen geven bij de klant.
  • Bied betaalmethoden dynamisch aan. Bij de betere e-Commerce applicaties is het relatief eenvoudig om afhankelijkheden in te bouwen. Als de klant nog onbekend is bij de webshop leg je het risico meer bij de klant door hem alleen ‘veilige’ betaalmethodes aan te bieden. Na een aantal succesvolle betalingen kan deze klant toegang krijgen tot andere betaalmethoden.
  • Tot slot, durf risico te nemen, door risico bij de klant weg te nemen wordt de drempel verlaagt om tot aanschaf over te gaan. Als u  toch het risico niet wilt lopen zijn er nog tal van mogelijkheden om deze tegen te gaan. Voorbeelden hiervan zijn het analyseren van betaalgedrag van de klant. Credit rating en customer information partijen geven ook een sterk beeld van het risico profiel.