Consumenten willen steeds meer, dus moet je als ondernemer ook meer. Meer duurzaam, meer digitaal en meer gemak. Als grootste verzender van Nederland kan PostNL webwinkels op alle fronten ondersteunen en weet het waar de kansen liggen in de e-commercemarkt. Tijdens Shopping Today deelde PostNL de meest opvallende inzichten, innovaties en initiatieven in drie sessies.
De gehele klantreis
Bij PostNL denk je al snel aan de bezorging en retouren van pakketten. Maarten de Smit en Daniël Höyng laten zien dat het bedrijf de ambitie én de oplossingen heeft om webshops ook in de allereerste fase van de klantreis te ondersteunen.
Met 50 duizend webwinkels die hun verzendingen en retouren door PostNL laten regelen en 8,2 miljoen consumenten met een PostNL account beschikt PostNL over een schat aan informatie. Webwinkels kunnen een analyse van hun klantdata laten doen, om hun marketinguitingen relevanter en effectiever te maken. ‘80 procent van het marketingbudget van webwinkels gaat naar online’, aldus Höyng. ‘Door jouw pakketstroom te analyseren kunnen we klantprofielen opstellen, op basis van onze data. Zo kun je scherpere doelgroepselecties maken en vergroot je jouw return on ad spent.’ Ook helpt PostNL om het bestelproces te vergemakkelijken. Volgens data van PostNL verlaat 70% van de consumenten een winkelwagen zonder af te rekenen. De Smit: ‘Een van de oorzaken is dat veel webshops hen dwingen om een account aan te maken. Dat willen zij niet, omdat het vaak om eenmalige bestellingen gaat. Tegelijkertijd vinden veel mensen de checkout bij webshops te lang of complex.’ Invullen met PostNL biedt een oplossing. ‘PostNL biedt de webshop de mogelijkheid om een button toe te voegen in de checkout, Invullen met PostNL. Op het moment dat je wilt bestellen, krijg je drie opties. Inloggen met je account, alles handmatig invullen, of Invullen met PostNL. Met die laatste optie geef je toestemming aan PostNL om je gegevens te delen met de betreffende webshop. Op dat moment staan al je gegevens ingevuld in het checkout-formulier en kun je direct doorgaan naar de betaling.’
Met dagelijks busjes in de straat, is PostNL voor de meeste Nederlanders een begrip. Voor kleine, onbekendere webshops kan het heel interessant zijn om van die betrouwbaarheid gebruik te maken. Om in die behoefte te voorzien is ‘Bekend bij PostNL’ geïntroduceerd. Höyng: ‘Bedrijven die langer dan een jaar bij ons verzenden kunnen daaraan meedoen. Wij tonen dan binnen het PostNL-domein hoe lang je met ons verzendt, wanneer je laatste verzending is geweest en of dat er meerdere zijn geweest. Zo hebben klanten direct het vertrouwen om te bestellen.’
Een duurzamere keten
Op weg naar een duurzamere keten zoekt PostNL de samenwerking met verschillende bedrijven. Met het accelerator-programma Econnections, waar PostNL een van de partners is, zoekt het bedrijf actief naar scaleups om mee samen te werken. Tijdens Shopping Today deelde Nienke Nijhuis, programma manager Econnections bij PostNL inzichten hieruit.
Het doel van het accelerator-programma is om tegen 2026 500 miljoen online aankopen duurzaam te versturen. Daarvoor wordt de samenwerking opgezocht met andere e-commerce bedrijven zoals bol, technologiebedrijf Google Cloud en consultancybedrijf Deloitte. Gezamenlijk selecteren zij scaleups die allen een oplossing bieden om de e-commerce keten te verduurzamen, zoals Chargetrip. Dit bedrijf is onder andere gespecialiseerd in slimme routing voor elektrische voertuigen en werkt middels Econnections samen aan pilots voor onder andere PostNL, waarbij wordt ingezet om de ideale elektrische bezorgroute samen te stellen. ‘Samen met partners van Econnections kijken we waar hun capaciteiten het beste voor kunnen worden ingezet’, aldus Nienke Nijhuis, programmamanager Econnections bij PostNL.
Volgens haar helpt het programma PostNL ook om nieuwe inzichten op te doen. ‘Als groter, logger bedrijf heb je er veel aan om in de keuken te kijken bij een scaleup. Wat dat betreft is het een win-win situatie.’ Dat ziet ook Cecile Post van Chargetrip. ‘Het voegt veel waarde toe om pilots te doen met grote bedrijven als PostNL of Ikea, waarmee we ook een pilot hebben gedaan. Daarnaast heb je als scaleup niet altijd door dat grote bedrijven vaak meerdere onderdelen hebben waarmee je kunt samenwerken.’
PostNL zet de komende tijd in op het uitbreiden van het aantal partners voor Econnections. ‘We willen de uitdagingen in kaart brengen en selecteren op basis daarvan partners die daarbij kunnen helpen’, aldus Nijhuis. ‘Daarbij zetten we in op pilots, accelerator days en community days. We willen samen impact maken.’
Fulfilment van een missie
Dat PostNL van alle markten thuis is, blijkt uit de samenwerking met Testa Omega-3. Dit innovatieve bedrijf wil mensen wereldwijd overtuigen geen visolie meer te kopen en maakt omega 3 uit op land geteelde algen. Met PostNL als logistieke partner komt de omega 3 vervolgens via de brievenbus bij de consument terecht.
Volgens Martin de Vries, medeoprichter van Testa Omega-3, wordt momenteel 25 procent van de wereldwijde visvangst onnodig gebruikt voor de omega 3-industrie. ‘Vijftien jaar geleden hebben we een technologie bedacht om algen te extraheren om omega 3 te produceren’, aldus De Vries. ‘Dit product hebben we op de markt gebracht en met een klein clubje hebben we ons inmiddels gespecialiseerd op meerdere vlakken binnen het verkoopproces. Voorheen verzorgden wij onze eigen logistiek tot we het niet meer konden bijbenen. PostNL bleek voor ons dé oplossing te zijn en niet alleen omdat ze onze brievenbuspakjes te voet of met de fiets rondbrengen. Ook voor de wereldwijde levering hebben we ons fulfilment bij hen neergelegd.’
‘Bij PostNL ontzorgen we het gehele logistieke proces,’ legt John Ng, manager new business development e-commerce van PostNL, uit. ‘Testa Omega-3 kwam bij ons toen ze uit hun jasje groeiden. Ze hadden veel orders en moesten zelf mee gaan inpakken. Wanneer een product verkocht is, verzorgen wij het verdere proces dankzij een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem. Dat betekent dat wij vanaf het ontvangen van de order tot aan het bezorgen van het juiste pakketje bij de eindconsument, de verantwoordelijkheid hebben. Dankzij dit systeem kunnen we alle pieken opvangen. Ook heeft PostNL een wereldwijd netwerk, waardoor het gemakkelijker is om bedrijven te helpen hun pakjes in bijvoorbeeld Duitsland, China of Amerika te laten bezorgen.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PostNL
Tekst en beeld: BBP Media