De verkopen voor Sinterklaas stijgen dit jaar naar verwachting met 8 procent tot ongeveer 820 miljoen euro. De Sint heeft vooral een voorkeur voor speelgoed en elektronica. 'De consumentenbestedingen groeien en de koopbereidheid is beter dan het consumentenvertrouwen', constateert MKB-Nederland.
Dit blijkt uit een enquête die de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland heeft gehouden onder een aantal aangesloten branches. Vorig jaar bedroeg het deel van de omzet van de Nederlandse detailhandel dat via internet binnenkwam, ruim 2,5 procent. Als de Sinterklaasomzet van de detailhandel inderdaad op 820 miljoen uitkomt, zou dit betekenen dat er online mogelijk 21 miljoen euro is uitgegeven aan Sinterklaasinkopen.
Volgens de Nationale Winkelraad zijn de populairste artikelen Lego, Playmobil en bordspellen. Ook is er veel vraag naar digitale camera's en de spelcomputers Nintendo Wii en de DS Lite.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bevestigt vandaag dat consumentenelektronica goed wordt verkocht. 'De toegenomen verkoop van artikelen zoals wasmachines, tv's en computers bezorgde consumentenelektronicawinkels de laatste jaren sterke omzetgroei', aldus het CBS. Volgens de onderzoekers is consumentenelektronica nu één van de best presterende branches binnen de detailhandel.
'De wereld van de consumentenelektronica heeft te maken met razendsnelle technologische ontwikkelingen en daarmee samenhangend snel dalende prijzen', merkt het CBS op.
Opvallend is dat veel winkeliers verwachten dat de omzet met kerst dit jaar voor het eerst hoger zal zijn dan met Sinterklaas, aldus de Nationale Winkelraad. 'De Sint laat zich geen recessie aanpraten en houdt zijn bestedingen goed op peil. Maar de achterban van de Nationale Winkelraad is ervan overtuigd dat de kerstman hem dit jaar qua bestedingen aan cadeaus gaat inhalen.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Sinterklaasinkopen met 8 procent gestegen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.