De coronamaatregelen hebben ervoor gezorgd dat de online omzet in april met maar liefst 62,4 procent is gestegen. Niet eerder rapporteerde het CBS zo’n hoge toename.
In maart waren de effecten van de coronamaatregelen op de online verkopen al deels te zien, met een groei van de online omzet van 28,8 procent. Maar omdat de coronamaatregelen niet in de gehele maand maart van kracht waren, was het effect ervan op de online sales nog niet goed in te schatten.
In april is dat dus een ander verhaal. In die maand zat heel Nederland in de intelligente lockdown en was er van een versoepeling van de maatregelen nog geen sprake. Veel consumenten gingen dus over op online shoppen, en dat valt terug te zien in de maandelijkse detailhandelscijfers van het CBS. Pure players zagen de omzet met meer dan de helft (52,4 procent) stijgen. Multichannelers, winkeliers met online verkoop als nevenactiviteit, groeiden zelfs met 75,7 procent.
Grote verliezen in fysieke retail
Daar tegenover staat een daling van 1,5 procent van de fysieke detailhandel, met een verkoopvolume dat 3,5 procent lager is. De omzet van winkels in de non-food sector daalde met 15,8 procent. Vooral kledingwinkels hadden het in die maand zwaar. Met een omzetverlies van 58,5 procent. Ook verkopers van schoenen zagen de omzet fors afnemen, met ruim 44 procent. Doe-het-zelfzaken deden het juist goed in april, met een omzetstijging van 25,6 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online omzet: enorme piek in april
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.