Twinkle | Digital Commerce

Ambachtelijke producten thuisbezorgd

2017-05-27
180101
  • 1:26

De boodschappenbezorgmarkt is flink in beweging. Partijen als Picnic timmeren stevig aan de weg. Versspecialisten zijn online beduidend minder vertegenwoordigd, maar daar brengt Aanhuisgebracht.nl nu verandering in.

Tekst: Danielle Scheffer

Nederlanders weten de weg te vinden naar de digitale supermarkt. De online boodschappenmarkt zit in de lift en zal het komende jaar een omzetgroei doormaken van 30 procent, volgens recente onderzoeken van Multiscope en Deloitte.

Ambachtelijke beleving
Thijs Izeboud zag met twee compagnons hier mogelijkheden voor versspeciaalzaken om de strijd aan te gaan met online supers. Ze startten in september met platform Aanhuisgebracht.nl, intermediair tussen lokale versspecialisten en consumenten. ‘Veel speciaalzaken zijn nog niet eens online; ze zijn meestal traditioneel en richten zich op dat waar ze passie voor voelen: ambachtelijke kwaliteitsproducten’, aldus Izeboud. ‘Het vernieuwende van Aanhuisgebracht.nl is dat wij de verswinkeliers het online gedeelte én de bezorging uit handen nemen. Zo zorgen we ervoor dat zij zich kunnen blijven focussen op hun producten, en dat de consument de keuze heeft om naast de bestaande online supermarkten ook boodschappen te bestellen met de kwaliteit en ambachtelijke beleving van de speciaalzaken’, aldus Izeboud.

Fietskoeriers en schaalbaarheid
Het gaat voornamelijk om versspecialisten, maar ook gerelateerde speciaalzaken als kookwinkel Surprise Kookgerei zijn bij het platform aangesloten. In de grote steden werkt Aanhuisgebracht.nl samen met fietskoeriers, die de bestelling dezelfde of de volgende dag tussen 18:00 en 20:00 uur thuisbezorgen. Voor de naamsbekendheid wordt gebruikgemaakt van onder meer SEO, social media, AdWords, e-mailmarketing en flyers.

Het verdienmodel bestaat uit 10 procent provisie op elke bestelling. Als de winkelier zelf bezorgt, is de provisie lager. Via schaalbaarheid wil Izeboud bereiken dat zowel overhead- als bezorgkosten zo laag mogelijk zijn.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2016.