Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn zet een enorme stap met Ah.nl

2017-05-26
  • 3:12

Albert Heijn heeft vorige week een enorme update doorgevoerd in Ah.nl. Een interessante case omdat ah.nl een van de meest bezochte websites van Nederland is. En dan ook nog van een multichannel retailer. Een overzichtelijke website ontwikkelen is voor een bedrijf als ah enorm complex. Ze heeft een zeer uitgebreid assortiment producten, diverse webwinkels en offline winkels. Een groot deel van de bezoekers gebruikt de website uitsluitend om de koopjes van de week te bekijken (op zondag!) en dan offline te kopen, een deel koopt uitsluitend online, en een deel zowel online als offline. De homepage wordt dan erg klein als je zoveel verschillende doelen in 1 website moet combineren.

Albert.nl wordt Ah.nl
Een van de belangrijkste veranderingen is het feit dat Albert nu de naam is voor de logistieke fulfilment van de boodschappen die in de webwinkel van ah worden gedaan. Een logische stap. Je koopt immers je spullen bij het online filiaal van Albert Heijn. Vanuit merkbeleving wel zo logisch.

Content
Het is duidelijk dat de content gescheiden is van de commerciële processen. Voor de conversie is dat belangrijk. Benchmarkstudies tonen aan dat naarmate je verder komt in het bestelproces, extra informatie alleen maar afleidt en dus de kans vergroot dat iemand afhaakt. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen informeren/oriënteren en bestellen. Ze hebben je het ook lekker moeilijk gemaakt om weer terug te komen op de homepage als je eenmaal in de winkel zit. Klikken op het AH-logo voert je naar de homepage van de webwinkel in plaats van Ah.nl. Overigens is dat bij de andere webwinkels, zoals de Telecom wel gebruiksvriendelijk opgelost.

Receptendatabase
Consumer generated content is zo ongeveer het buzz-woord van 2007. Maar het is voor een retailer niet eenvoudig om klanten te betrekken bij je webwinkel. Dat kan alleen op gebieden die ze interessant vinden. In mijn ogen ben je als bedrijf dat zelden. Tenzij je Nike heet. Koken is natuurlijk een prachtig onderwerp om als vehikel te gebruiken voor participatie van klanten.
De receptendatabase vormt dan ook de killerapp van Ah.nl. Je kan je eigen verzameling aanleggen, nieuwe recepten toevoegen, recepten op thema's kiezen. En deze vervolgens slepen naar je bestellijstje. Op je bestellijstje staat vervolgens een snelcode waarmee je het recept weer kan opzoeken wanneer je daadwerkelijk gaat koken (en wanneer je vergeten bent het aan je eigen virtuele kookschrift toe te voegen).
Ah.nl volgt hiermee de grote trends op internet wat betreft personalisatie/individualisering en consumer generated content. Ze hebben hiermee de potentie om de grootste receptendatabase van Nederland te creëren en daarmee concurrerende websites de loef af te steken.


Assortiment
De informatie over het assortiment is nog erg karig. In feite staat er niet meer in dan in de webwinkel. Terwijl je zou verwachten dat daar uitgebreide info te vinden zou zijn over de voedingswaarde, allergieën enzovoorts. Waitrose is een goed voorbeeld hoe je uitgebreide info over het assortiment overzichtelijk kunt weergeven. Je kunt er zelfs informatie krijgen van voedingsexperts. Wanneer je nu door het assortiment struint, kan je de producten alleen maar toevoegen aan je boodschappenlijstje in plaats van doorklikken naar meer info. Dat is wellicht iets voor het volgende plateau. Waarbij ze zouden kunnen starten met hun eigen assortiment. Daar heb je immers alle info al van in huis. En dan is het een eenvoudige stap om je klanten ook een beoordeling te laten geven van de verschillen de producten.......

Loblaws
De Canadese supermarkt Loblaws vormt een goede benchmark wanneer je kijkt naar de mogelijkheden die internet biedt voor een supermarkt. Kijk bijvoorbeeld naar hun huismerk: Presidents Choice. Daar hebben ze een aparte omgeving voor gecreëerd waar klanten hun meningen kunnen geven, achtergrondinformatie is te vinden etc. Het commentaar wordt vervolgens weer in de fysieke winkel gebruikt om hun producten aan te prijzen.

Voorwaarts
De stap die Ah.nl nu gezet heeft is gigantisch. Natuurlijk zullen er nog een hoop zaken niet goed werken. Dat heb je nu eenmaal altijd wanneer je maatwerk software maakt. Wanneer je kijkt naar de gigantische hoeveelheid bezoekers en content, valt het nog mee hoeveel problemen ze ermee hebben gehad. Ook zijn er nog een heleboel zaken die nog aangepakt kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan de site van de Vrienden van de Goede Wijn. Die moet nog in het format van de overige winkels worden gebracht. Ik denk echter dat ze bij Ah.nl trots kunnen zijn op wat er nu staat...