Twinkle | Digital Commerce

Bidster: mix e-commerce en entertainment

2017-05-26
170120
  • [nieuws]
  • 1:36

Het van oorsprong Engelse Bidster is sinds gisteren ook in Nederland actief. Via Bidster.com kunnen geïnteresseerden bieden op producten van A-merken. De 'winnaar' van de eerste veiling mag zich eigenaar van een Porsche noemen. 'Bidster organiseert laagste unieke bod-veilingen', licht Bob Stumpel, country manager Nederland voor Bidster, het principe toe. 'Een laagste bod-veiling werkt eigenlijk net als een tradtionele veiling, alleen gaat niet degene die het hoogste unieke bod uitbrengt met het veilingartikel naar huis, maar degene die het laagste unieke bod uitbrengt.'

De bouwstenen voor het succes liggen volgens Stumpel in het feit dat juist voor luxe producten gekozen is. ´Er waren al honderden vormen van laagste bod/veilingen, maar wij zijn echt aan de bovenkant van de markt gaan zitten. Dit nodigt veel mensen uit om te reageren, want normaalgesproken kunnen zij dergelijke producten niet betalen.´ Het bieden kost wel geld. Voor 1,50 euro kun je per sms een bod uitbrengen. Als je lid bent van Bidster kan dit ook via een digitaal account. ´Daarnaast is ons verdienmodel gebaseerd op de exposure die bedrijven krijgen, die hierdoor bereid zijn producten beschikbaar te stellen.´

Dat het bedrijf na Zweden, Finland en Denemarken nu in Nederland zit, is niet zonder reden. 'We zijn vorig jaar november in Zweden begonnen, omdat mensen in het Hoge Noorden eerder geneigd zijn nieuwe dingen te omarmen. Daar waren we in één keer succesvol en spraakmakend. De keuze voor Nederland was ook voor de hand liggend, gekeken naar het internetgedrag en de penetratie van internet en mobiele telefoon in ons land.' De verwachtingen zijn dan ook hoog. Volgens Stumpel kun je een internationaal concept in Europa het beste 'van boven naar beneden' lanceren. Toch komen nog dit jaar ook Italië en Turkije daarbij. 'Maar dat zijn licentiedeals. Wij zijn daarvoor benaderd', verklaart de country manager.