Twinkle | Digital Commerce

'Webwinkels verkopen meer bij toegankelijk privacybeleid'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:04

Hoewel veel consumenten aangeven zich druk te maken over de veiligheid rondom hun privacygegevens, nemen maar weinig daadwerkelijk actie om dit te beschermen. Bijna alle professionele websites hebben een privacy policy waarin staat wat het bedrijf doet met de informatie over bezoekers en klanten die het verzamelt. In de meeste gevallen lezen gebruikers deze documenten echter niet, omdat ze ontoegankelijk geschreven zijn, bol staan van wetelijke terminologie en soms moeilijk te vinden zijn. Webwinkeliers zullen meer verkopen als ze privacyinformatie toegankelijker maken, blijkt uit het onderzoeksrapport The effect of online privacy information on purchasing behavior. Consumenten blijken namelijk bereid meer te betalen voor een product als een bedrijf zorgvuldig met hun privégegevens omgaat.

De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Carnegie Mellon University, bekeken de invloed van privacybeleid van online winkels op het koopgedrag van de consument. Het blijkt dat consumenten sneller geneigd zijn om bij winkels te kopen die meer bescherming bieden, en willen ook meer voor producten te betalen.

De onderzoekers vroegen de respondenten in hoeverre zij bereid waren een bepaald product te kopen, en wat hun 'zorgen' over de privacy bij deze aankoop zouden zijn. Niet verrassend zijn deze zorgen (die resulteren in het niet kopen van het product) bij vibrators, hiv-tests, boeken over het maken van bommen en kogelvrije vesten aanzienlijk hoger dan die bij boeken, schoenen, laptops en bloemen. 

 

Klik op afbeelding voor grotere weergave

De groep online shoppers kregen van de onderzoekers een zogenaamde Platform for Privacy Preferences (P3P)-tool, die hen op de hoogte stelde van de privacy policy van de sites die ze bezochten. P3P is een systeem dat is ontworpen door de non-profitorganisatie World Wide Web Consortium (W3C). Het instrument maakt het websites gemakkelijk om hun privacy policy naar de gebruiker te communiceren. Hoewel P3P al vijf jaar bestaat, wordt het slechts door 20 procent van de e-commerce websites gebruikt. Het onderzoek zou  laten zien dat het implementeren van P3P meer bezoekers naar een site kan trekken en de adoptie kan versnellen.

Consumenten zijn niet echt bezorgd over vaak voorkomende problemen op het gebied van privacy. Hieronder vallen onder andere het ontvangen van ongewenste e-mail, websites die de producten opslaan die ze hebben bekeken en online winkels die informatie over hen doorsturen. Consumenten maken zich juist relatief veel zorgen om problemen die minder vaak voorkomen. Hierbij gaat het onder andere om eventuele diefstal van hun creditcardnummer, het openbaar worden van hun zoekgeschiedenis en bedrijven die hun persoonlijke informatie aan andere bedrijven doorverkopen

Bron: AG Rapportenservice, Marketingfacts