Twinkle | Digital Commerce

'Fysieke retailers moeten winkelen spannend maken'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:29

Winkel Fysieke winkels profiteren juist van het internetkanaal. Dat internethandel de fysieke handel zou verdringen is volgens de onderzoekers van het Britse Mintel niet waar. In hun onderzoek, Retail store design, beschrijven ze de impact van internet, en concluderen dat het marktplaatsen creëert waardoor fysieke retailers juist kunnen groeien. Mintel adviseert retailers de winkelervaring te verbeteren waardoor klanten liever meer tijd daar doorbrengen dan dat ze online zijn. Ook moeten winkeliers meer opvallen en het saaie straatbeeld doorbreken.

Retailers zouden vaker hun winkels herinrichten, terwijl de kosten van die nieuwe inrichting veelal lager zijn dan voorheen. Winkeliers die er in slagen de inrichting van de winkel af te stemmen op ontwikkelingen in de retail, zoals e-commerce, zullen succesvol zijn, schrijven de onderzoekers in Design Week. Vooral winkeliers in het lagere segment zouden hiervan profiteren. Zij kunnen hun winkel zo inrichten dat het er even goed uitziet als het middensegment. De druk op winkels in dit segment neemt daarom wel toe, want zij moeten hun prijzen rechtvaardigen met meer innovatieve designs. Luxe winkels blijken de snelheid van de aanpassingen maar moeilijk aan te kunnen.

In het rapport worden adviezen gegeven hoe winkeliers shoppers kunnen aanmoedigen meer in store uit te geven dan online. 'Het allerbelangrijkst is dat winkels het shoppen zo spannend maken dat bezoekers blijven hangen. Ook flexibiliteit is belangrijk', zegt Katrin Magnussen, auteur van het rapport en onderzoeker bij Mintel. 'Dat kan op een aantal manieren, bijvoorbeeld door beeldschermen en geluidseffecten, met interactieve toepassingen. Dit wordt steeds populairder.' Volgens haar realiseren retailers zich niet hoe belangrijk het design van de winkel is. 'Als een retailer hier meer in investeert zal het langer klanten vasthouden.'