In tegenstelling tot watjaren door de verspreidbranche gevreesd werd neemt het aantal reclamefolders toe. Jaarlijks worden 12 miljard folders in de brievenbussen van consumenten gestopt, voornamelijk door retailers. De folder wordt door consumenten ook steeds hoger gewaardeerd. Van een 5,9 in 1997 en een 6,2 in 2001 naar een 7 in 2007.
Aanbod
Het wekelijkse aanbod per huishuiden is nu 40 folders. Marktonderzoeksbureau Veldkamp doet sinds 1988 onderzoek naar de verschijningsvorm, het bereik, de effectiviteit en de waardering van ongeadresseerde reclame. Tussen 1997 en 2001 nam het aantal folders toe van 7,7 miljard tot 9,5 miljard. De bestedingen aan brievenbusreclame namen toe van 467 miljoen in 1997 naar 624 miljoen euro in 2001 en 648 miljoen euro in 2006.
Positie
'De positie wordt steeds sterker', zegt Lammert Popma, adjuct-directeur van verspreider Alfa Groep in Adforesult. 'Tien jaar geleden dachten velen dat het medium op sterven na dood was. Maar we zijn blijven groeien.' Volgens Popma zal met de toetreding van de nieuwe generatie consumenten -die wordt gedicteerd door directe media als mobiele telefoon en internet- deze media wel op een andere manier worden geconsumeerd. MacIntosch-directeur Fer van der Plas (Halfords, BelCompany, Kwantum, Scapino) verwacht dat consumenten kunnen 'straks' aangeven of ze de folder digitaal of in de brievenbus willen ontvangen. Contact krijgt op die manier wel waarde, zegt hij.
Ontvangen
Uit het onderzoek Thuis Binnen Bereik blijkt bij 78 procent van de huishoudens de folders gelezen worden door minstens twee personen. 68 procent van de respondenten geeft aan graag reclamefolders te ontvangen. 80 procent van de respondenten krijgt door folders zin om iets te kopen. Bij 92 procent zetten de folders de afgelopen drie maanden daadwerkelijk aan tot winkelbezoek. Blokker voert de `top 10 folderaars in 2006` aan, gevolgd door Kruidvat en Gamma.
Bron: Adforesult
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Positie brievenbusreclame steeds sterker'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.