Twinkle | Digital Commerce

Kwart meer omzet door reviews

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:23

De Amerikaanse retailer NetShops heeft sinds het najaar productreviews aan de site toegevoegd. Sinds consumenten kunnen aangeven wat ze van de producten op de sites vinden is de omzet met 26 procent gestegen, zegt e-commerce directeur Jay Gordman. 'Door de reviews hebben klanten meer vertrouwen bij ons te kopen.'

NetShops verkoopt uiteenlopende prodcuten via 156 niche-websites, waaronder Hammocks.comJustGlobes.com en DayBeds.com. Op alle sites is het sinds november mogelijk om reviews te posten. Daarvoor gebruikt het een hosted systeem van Millbrae.

Samen met twee onderzoekers heeft NetShops sinds begin dit jaar bekeken wat de invloed van deze content op de sales is. Dit deden ze door de verkopen van 546 producten in mei te vergelijken met dezelfde producten een jaar eerder. In mei 2007 hadden de sites zo'n 19.500 reviews, wat neerkomt op zo'n drie reviews per product, aldus Gordman. Door de verkopen tussen de verschillende jaren te vergelijken, en te kijken naar de groeipercentages van zowel de beoordeelde als niet-beoordeelde producten, sloot NetShops externe factoren zoals seizoensverkopen en wijzigingen aan de website die impact op de verkopen hebben uit, aldus Gordman. Ook het feit dat populaire producten meer reviews krijgen werd meegenomen in de methode. 'We zagen over het algemeen een toename, maar producten met reviews stegen met een hoger percentage.'

Ruim een kwart meer producten werden verkocht, waardoor NetShops de implementatie van het reviewprogramma binnen een paar weken terug had verdiend. Volgens Gordman hebben de reviews niet alleen gezorgd voor meer omzet: 'De geloofwaardigheid van onze site bij onze klanten is ook toegenomen door het bieden van user-generated content.'