Twinkle | Digital Commerce

'Consument bepaalt alles in zijn eigen winkel'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:10

De winkel vanOngeveer een maand geleden lanceerden Joop Dorresteijn en Bart Zuidgeest Dewinkelvan.nl. Naar eigen zeggen 'de eerste 2.0 webwinkel van Nederland.' De site biedt wekelijks drie producten. 'Wie geen interesse heeft in de producten of extra wensen heeft kan dit aangeven op de verlanglijst.  Doordat de community van dewinkelvan.nl het assortiment bepaalt vormt deze zich automatisch naar een bepaalde smaak. Hierdoor krijgt de consument altijd producten in zijn winkel, die hem op zijn minst interesseren.'

Kieskeurig
'Met web 2.0 heeft de gebruiker invloed, via user generated content. Dat hebben ze in onze shop door de verlanglijst, een lijst in de vorm van een tag-cloud', vertelt Zuidgeest. Volgens de jonge ondernemer een feature die op geen enkele andere Nederlandse website is te vinden. 'Ook nieuw is de link naar Kieskeurig die het "bewijs" levert dat elk product in dewinkelvan.nl de goedkoopste is.'

Segmenteren
Doel is iedere Nederlander zijn eigen webwinkel te geven. Op termijn moet de webshop volledig gepersonaliseerd zijn. Op dit moment werkt het ondernemersduo aan de ontwikkeling van de eerste segmentatie-feature, die tussen mannen en vrouwen. In januari moet die geïmplementeerd zijn. 'Maar op termijn moet dat veel uitgebreider zijn. Bijvoorbeeld "trendy vrouw", of "trendy vrouw en moeder".' Op dit moment vormen starters op de arbeidsmarkt de belangrijkste doelgroep. 'Uit het onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org blijkt dat zij het meest online vertegenwoordigd zijn, en het meeste uitgeven. Daarnaast zijn ze ontvankelijk voor ons concept, omdat ze al actief zijn op web 2.0 sites', aldus Zuidgeest.

Logistiek
Dewinkelvan.nl werkt voor de distributie samen met Selektvracht. Zuidgeest: 'Omdat zij ook in de avonduren bezorgen. Want onze doelgroep is vanzelfsprekend overdag niet thuis, dan werken ze.' Soms bezorgt de leverancier direct aan de klant, maar meestal gaat het via dewinkelvan.nl. 'Overigens werken leveranciers over het algemeen graag met ons samen. Vanuit hun oogpunt is het interessant, op onze site spring je er door het beperkte aanbod echt uit. Op andere sites verdwijn je tussen duizenden producten. Hier sta je in the picture.' Volgens Zuidgeest heeft de leverancier ook grote kans op veel verkopen. 'Omdat de klantbij ons bepaalt is de conversie hoog. Wij bieden wat zij willen. Daarbij richten we ons op a-merken. We kunnen we goedkoop importeren uit China, maar ons einddoel is betrouwbaarheid.'

Elevatorpitch
Dewinkelvan.nl deed mee aan het tv-programma the Elevatorpitch op AT5. Het ingediende afstudeerproject werd uit enkele honderden ideeën uitgekozen. Samen met een net afgestudeerde communicatie en marketingdeskundige werken ze nu fulltime aan het concept, dat dagelijks tussen de 500 en 1000 bezoekers trekt.