Twinkle | Digital Commerce

'Het gaat opvallend goed met branche'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:04

Het gaat opvallend goed met de verkoop van producten en diensten via internet. Dat schrijft Thuiswinkel.org in haar jaarverslag. Aan diensten is via internet vorig jaar 1,59 miljard euro gespendeerd, een groei van 29 procent ten opzichte van 2005. Vorig jaar kochten consumenten online voor 1,227 miljard euro aan producten, dat is 25 procent meer dan in 2005 toen er bijna 1 miljard euro aan is uitgegeven. In 2006 is de totale omzet die middels online winkelen is verwezenlijkt 2,82 miljard euro. Daarmee is een groei van 28 procent bereikt ten opzichte van 2005 toen 2,2 miljard euro is omgezet.

Betalen
De acceptgiro is het meest gebruikte betaalmiddel voor online aankopen gevolgd door internetbankieren en  creditcard. Opvallend noemt Thuiswinkel.org de toename van het gebruik van iDeal. Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat 11 procent van de kopers aangeeft dat ze hun laatste aankoop met dat betaalsysteem afgerekend hebben. Vorig jaar was dit nog slechts 1 procent. Tweederde van de respondenten ziet iDeal als een zeer betrouwbaar betaalsysteem.   

Reizen
Net als alle jaren ervoor, is in het afgelopen jaar vooral aan reizen veel besteed door consumenten. Online is er 1,18 miljard euro aan uitgegeven, wat 42 procent van de totale online omzet is. Webwinkeliers die elektronica en witgoed verkopen behaalden in 2006 een omzet van 329 miljoen, dat is 11,6 procent van de totale online omzet. Ten opzichte van 2005 gaat het om een groei van 3,6 procent. Ook alle andere marktsegmenten realiseerden een betere omzet dan in 2005.

Klachten en uitspraken
Er werden vorig jaar door consumenten 190 klachten ingediend, dat zijn er maar liefst 70 meer dan in 2005. In totaal zijn er 37 uitspraken gedaan. Een deel van de klachten is niet behandeld, omdat de consument niet aan de formele eisen voldeed. Daarbij komt dat een groot aantal zaken tijdens de procedure onderling is opgelost.

Ledengroei

Overigens kende de branchevereniging een enorme groei.  Naar eigen zeggen is het de snelstgroeiende branchevereniging. Bij de start in december 2000 begint de branchevereniging met 38 leden. Een jaar later telt de vereniging 74 leden. Op 1 januari 2004 is het ledenaantal opgelopen tot 150. In oktober 2005 verwelkomt Thuiswinkel.org haar 250e lid. Het 300e lid wordt op 30 mei 2006 bekendgemaakt. Medio mei 2007 wordt het 500e lid verwelkomd. Op 1 juni 2007 staat het ledental alweer op 544. Leden Thuiswinkel.org zijn goed voor 70 procent van totale thuiswinkelomzet.