Twinkle | Digital Commerce

Oplichtingskosten

2017-05-26
  • 1:05

Ik erger me al tijden groen en geel aan de zogenaamde 'service- en/of administratiekosten' die worden berekend wanneer je een ticket bestelt bij Ticketmaster.nl. Als fervent concertganger ben ik een regelmatige klant van deze service. Iedere keer is het weer slikken: een kaartje kost (bijvoorbeeld) 15 euro, de 'servicekosten' bedragen 4,15 en dan komt er nog 1,34 bij voor de bezorging. Zelfs als je voor een e-ticket kiest, betaal je deze bezorgkosten. Ticketmaster zet 'Aanbevolen' achter het e-ticket. Nou mooi niet, als ik moet betalen dan sturen ze de kaartjes maar op ook.

Wanneer je meerdere kaartjes koopt, betaal je voor elk ticket de 4,15 service- en/of administratiekosten. Wel aardig trouwens, dat 'en/of'. Ze weten blijkbaar nog steeds niet goed waarvoor je betaalt. Als ik dus vier kaartjes koop, zeg voor 15 euro per stuk, betaal ik 60 euro voor de tickets en daar komt nog 'ns 16,60 bovenop. Dat móeten wel administratiekosten zijn, want service is het in ieder geval niet. Op diverse muziekfora wordt ook wel over 'oplichtingskosten' gesproken.

Tijd voor wat gezonde concurrentie dus. Paylogic is een jonge speler op de markt die 1,50 servicekosten per bestelling vraagt en geen verzenkosten rekent (want e-tickets). Evenementenorganisaties, poppodia en dergelijke kunnen met een stukje software de bestel- en betaalmethode op hun eigen site zetten. Ik heb geen aandelen Paylogic, ik heb geen vrienden, familie of kennissen die bij het bedrijf werken, ik vind alleen dat Paylogic iets meer oog heeft voor verhoudingen. Laat de concurrentieslag maar beginnen!