Twinkle | Digital Commerce

Amazon overweegt kaartverkoop in Verenigde Staten

2017-08-14
23651330
  • [nieuws]
  • 1:01

Amazon denkt aan het verkopen van tickets voor concerten, sportwedstrijden en evenementen. Wanneer de e-commerce reus daarin zou doorzetten, betekent dat een disruptie van de markt, waar volgens Amazon nu ontevredenheid heerst.

Consumenten zouden de prijzen van veel tickets te duur vinden, meldt Reuters. Onder eigenaren van evenementlocaties, sportteams en andere organisatoren zou behoefte zijn aan meer ticketaanbieders, zodat concurrentiestrijd de verkoop van kaartjes bevordert. Zij krijgen met Amazon toegang tot een grootschalig verkoopplatform met veel gebruikers en slijten daardoor meer tickets, schrijft het persbureau.

Doorbreken van exclusiviteit

Momenteel is Ticketmaster in Amerika exclusief aanbieder van kaarten voor vele grote evenementen. In Groot-Brittannië, waar die exclusiviteit minder gebruikelijk is, verkoopt Amazon al kaartjes voor West End shows sinds 2015.

Facebook

Amazon is niet het enige bedrijf dat potentie ziet in de ticketmarkt: ook Facebook denkt er geld te kunnen verdienen en integreerde voor de Amerikanen in oktober vorig jaar een speciale koopknop voor kaartjes en restaurantmaaltijden. Enkele maanden geleden kwam die koopknop via Groot-Brittannië ook naar Europa. Wellicht bindt Ticketmaster via het sociale medium in de toekomst de strijd aan met Amazon; de aanbieder testtevorig jaar al de verkoop op Facebooks platform.