Waarom zijn alle succesvolle internetbedrijven gestart vanaf de zolderkamer? En waarom slaan de grote bedrijven, met zo veel budget, nog geen deuk in een pakje boter op internet? Het is een onderwerp dat mij enorm fascineert.
Het blijft toch raar dat IBM met duizenden onderzoekers geen zoekmachine kan maken en het twee studenten, die Google opzetten, wel lukt. Een prachtig Nederlands voorbeeld vind ik Nu.nl. Deze site is opgezet door drie jongens, waarvan er geen één journalist is. Toch hebben ze alle twintig krantenorganisaties ver achter zich gelaten, inclusief de Telegraaf. Waarom is het geen van deze uitgevers gelukt om de populairste nieuwssite te maken?
Ik heb natuurlijk zelf met Startpagina meegemaakt hoe een idee kan uitgroeien tot een enorm succes. En ben erachter gekomen dat internetondernemen een heel andere tak van sport is.
Het budget dat je hebt, staat los van het succes. De middelen om op internet te ondernemen zijn namelijk minimaal. Koop een computer en ga aan de gang. Net zoals je bij het schrijven van een boek alleen pen en papier nodig hebt.
Grote bedrijven pakken het per definitie verkeerd aan. Ze maken eerst allerlei plannen (projectplan, businessplan, kosten/batenplan) en gaan er dan over vergaderen. De directeur wil bij elk plan weten: 'Hoeveel geld gaan we hiermee verdienen?' Dit werkt niet op internet. De oprichters van succesvolle internetsites (Google, Yahoo, eBay, Marktplaats, Startpagina, Nu.nl) hebben geen van allen bij hun start een businessplan gemaakt en al helemaal niet stilgestaan hoeveel geld ze konden gaan verdienen. Het zijn gewoon slimme mensen die op het juiste moment met een geweldig idee zijn begonnen.
Eigenlijk net zoals het schrijven van een bestseller: simpelweg van start gaan met een origineel idee. Of zou Tolkien van tevoren een kosten/batenanalyse hebben opgesteld toen hij 'The Lord of the Rings' ging schrijven?
Van keukentafel tot zolderkamer, het mag en kan gelukkig allemaal! Leuk om al deze ontwikkelingen mee te mogen maken!
Ik heb er wel een verklaring voor. Omdat die mensen die vanaf de zolderkamer iets opstarten iets met PASSIE gaan ontwikkelen. Ergens helemaal voor gaan. En niet alleen maar de cijfers zien. Dat missen veel bedrijven, die gaan alleen maar voor het grote geld. En dat is de grootste denkfout die er gemaakt kan worden. Tenminste dit is mijn mening.
Is natuurlijk wel een erg simpele kijk op zaken. Ja, het klopt dat veel uitgevers het laten liggen, maar er worden nu een aantal succesverhalen genoemd, terwijl er miljoenen bedrijfjes zijn geweest die het niet hebben gered. En let wel, de reden waarom de bovengenoemde bedrijven hebben kunnen groeien is een direct gevolg van businessplannen en daardoor beursintroducties die voldoende cash opleveren om die groei te kunnen financieren. Volgens mij is het verschil namelijk dat de oprichters van bijvoorbeeld eBay in zekere zin geen balast hebben van andere producten en diensten, en lokale uitgevers wel.
Overigens heb je natuurlijk weldegelijk een budget nodig voor succes.
als we ondernemen voor de massa gaan spiegelen aan een aantal succesvolle uitzonderingen kun je elke vorm van nadenken wel afschaffen. ik denk dat ik meer (internet-) ondernemeningen kan vinden die failliet zijn gegaan om dat ze geen businessplan hadden dan "planloze" internetbedrijven die succesvol zijn gebleken. de bedrijven die jij noemt zijn succesvol doordat ze de goede mensen op het juisten moment aan het goede idee hebben weten te koppelen.
Inderdaad Jw, dan zou Microsoft het ineens slecht gedaan hebben...