Twinkle | Digital Commerce

Een informatieplicht bij gedragscodes?

2017-05-26
  • 1:09

Steeds meer webwinkels voeren een keurmerk. De bekendste keurmerken zijn het Thuiswinkel Waarborg en die van mkbOK. Aan deze keurmerken zijn gedragscodes verbonden. Aangezien een webwinkel diensten van de informatiemaatschappij verleent, dient een webwinkel die zich heeft onderworpen aan gedragscodes aan twee voorwaarden te voldoen. Ten eerste moet de webwinkel de klant over de gedragscode te informeren. Ten tweede moet die gedragscode elektronisch raadpleegbaar zijn (artikel 6:227b lid 1 sub e BW).

In tegenstelling tot mkbOK krijgt de internetter bij het klikken op het Thuiswinkel Waarborg netjes een overzicht van de gegevens van de keurmerkhouder te zien. Daarbij staat ook een vermelding en een link naar de gedragscode. Maar voldoet een webwinkel wel aan de bovengenoemde voorwaarden als alleen het logo van het Thuiswinkel Waarborg of mkbOK wordt geplaatst?
 
Het Thuiswinkel Waarborg probeert de informatieplicht voor haar leden op te lossen. Alleen moet de webwinkel zélf ook aan de informatieplicht voldoen. Het is voor de klant waarschijnlijk niet duidelijk dat er gedragscodes aan het Thuiswinkel Waarborg en mkbOK verbonden zijn. De klant zal dan ook niet snel op het logo klikken om daar gedragcodes achter te zoeken. Daarom zal de webwinkel de klant zelf (tijdens het bestelproces) moeten informeren over de gedragscodes en deze met een link raadpleegbaar moeten maken.

De meeste webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg of het mkbOK-keurmerk voldoen niet aan de informatieplicht van artikel 6:227b lid 1 sub e BW. Gedurende de tijd dat de webwinkel niet aan deze informatieplicht voldoet, heeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden.