Twinkle | Digital Commerce

Online bankieren: relaxed of risico?

2017-05-26
  • 0:57

Eerder deze week schreven we al over het vertrouwen in banken, naar aanleiding van een onderzoek van Unisys. Britse consumenten hebben weinig vertrouwen in banken. Pure online banken scoren in het onderzoek het slechtst. In pure internetdiensten hebben consumenten minder vertrouwen, voornamelijk omdat het persoonlijk contact ontbreekt. Als we de onderzoekers van Unisys mogen geloven. Volgens de onderzoeker moet vooral gewerkt worden aan de perceptie. Maar is het beeld dat deze consumenten hebben dan onterecht?

Gisteren sprak ik tijdens de Thuiswinkel BBQ met een aantal aanwezigen over de invloed van online bankieren in ons leven. Die wordt bij ons allen steeds groter. Zelf regel ik al mijn bankzaken online. Ik weet de weg naar de brievenbus van de bank  voor mijn acceptgiro's al jaren niet meer te vinden. Ook verzekeringszaken regel ik allemaal online. Wat dat betreft behoor ik niet tot de groep mensen in het onderzoek van Unisys. Ik heb niet per se behoefte aan persoonlijk contact, en ik vertrouw erop dat mijn bank of verzekeringsmaatschappij zijn zaken goed op orde heeft. Wat zijn de risico's? Ik heb geen idee (ok, misschien een klein beetje). Maar als er 'iets' misgaat... Daar sta ik misschien niet voldoende bij stil. Jij wel?