Twinkle | Digital Commerce

Internetondernemen werkt anders

2017-05-26
  • 1:20
Waarom zijn alle succesvolle internetbedrijven gestart vanaf de zolderkamer? En waarom slaan de grote bedrijven, met zo veel budget, nog geen deuk in een pakje boter op internet? Het is een onderwerp dat mij enorm fascineert.
 
Het blijft toch raar dat IBM met duizenden onderzoekers geen zoekmachine kan maken en het twee studenten, die Google opzetten, wel lukt. Een prachtig Nederlands voorbeeld vind ik Nu.nl. Deze site is opgezet door drie jongens, waarvan er geen één journalist is. Toch hebben ze alle twintig krantenorganisaties ver achter zich gelaten, inclusief de Telegraaf. Waarom is het geen van deze uitgevers gelukt om de populairste nieuwssite te maken?
 
Ik heb natuurlijk zelf met Startpagina meegemaakt hoe een idee kan uitgroeien tot een enorm succes. En ben erachter gekomen dat internetondernemen een heel andere tak van sport is.
Het budget dat je hebt, staat los van het succes. De middelen om op internet te ondernemen zijn namelijk minimaal. Koop een computer en ga aan de gang. Net zoals je bij het schrijven van een boek alleen pen en papier nodig hebt.
 
Grote bedrijven pakken het per definitie verkeerd aan. Ze maken eerst allerlei plannen (projectplan, businessplan, kosten/batenplan) en gaan er dan over vergaderen. De directeur wil bij elk plan weten: 'Hoeveel geld gaan we hiermee verdienen?' Dit werkt niet op internet. De oprichters van succesvolle internetsites (Google, Yahoo, eBay, Marktplaats, Startpagina, Nu.nl) hebben geen van allen bij hun start een businessplan gemaakt en al helemaal niet stilgestaan hoeveel geld ze konden gaan verdienen. Het zijn gewoon slimme mensen die op het juiste moment met een geweldig idee zijn begonnen.
Eigenlijk net zoals het schrijven van een bestseller: simpelweg van start gaan met een origineel idee. Of zou Tolkien van tevoren een kosten/batenanalyse hebben opgesteld toen hij 'The Lord of the Rings' ging schrijven?