Twinkle | Digital Commerce

Staatssecretaris wil meer verantwoordelijkheid online platforms

2020-07-03
1000562
  • 1:16

Staatssecretaris Mona Keijzer wil dat grote platforms zoals Amazon en bol.com meer verantwoordelijkheden richting consumenten krijgen.

Nu worden bij productproblemen of vragen consumenten nog te vaak doorverwezen naar de verkopende partij op de platforms, stelt Keijzer. Volgens haar moet het kopen en verkopen via een online platform op het gebied van consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op de fysieke retail. ‘De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft een klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel. Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet ook online gaan gelden.’

Verscholen achter aanbieder

De staatssecretaris schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het voor consumenten vaak onduidelijk is waar ze met problemen naartoe moeten. ‘Ik ken diverse goede voorbeelden op consumentengebied bij Nederlandse platforms, maar andere schuilen zich volledig achter de aanbieder. Die geeft vervolgens niet altijd thuis waardoor je als consument tussen wal en schip valt. Het wordt tijd om dit op te lossen en duidelijkere verantwoordelijkheden van de verschillende spelers vast te leggen.’ Bij het vaststellen van de verantwoordelijkheden wordt gekeken naar de betrokkenheid van een platform bij de transactie. ‘Hoe groter de betrokkenheid, hoe groter de verantwoordelijkheid.’

'Gelijk speelveld'

Keijzer gaat zich in Europees verband inzetten op meer wettelijke verantwoordelijkheden voor de platforms richting consumenten. De regels moeten dan ook niet alleen gaan gelden voor Nederlandse platforms, maar voor de gehele EU en platforms buiten de EU die zich richten op de Europese markt. ‘Op die manier ontstaat er een gelijk speelveld.’