Staatssecretaris Mona Keijzer wil dat grote platforms zoals Amazon en bol.com meer verantwoordelijkheden richting consumenten krijgen.
Nu worden bij productproblemen of vragen consumenten nog te vaak doorverwezen naar de verkopende partij op de platforms, stelt Keijzer. Volgens haar moet het kopen en verkopen via een online platform op het gebied van consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op de fysieke retail. ‘De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft een klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel. Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet ook online gaan gelden.’
Verscholen achter aanbieder
De staatssecretaris schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het voor consumenten vaak onduidelijk is waar ze met problemen naartoe moeten. ‘Ik ken diverse goede voorbeelden op consumentengebied bij Nederlandse platforms, maar andere schuilen zich volledig achter de aanbieder. Die geeft vervolgens niet altijd thuis waardoor je als consument tussen wal en schip valt. Het wordt tijd om dit op te lossen en duidelijkere verantwoordelijkheden van de verschillende spelers vast te leggen.’ Bij het vaststellen van de verantwoordelijkheden wordt gekeken naar de betrokkenheid van een platform bij de transactie. ‘Hoe groter de betrokkenheid, hoe groter de verantwoordelijkheid.’
'Gelijk speelveld'
Keijzer gaat zich in Europees verband inzetten op meer wettelijke verantwoordelijkheden voor de platforms richting consumenten. De regels moeten dan ook niet alleen gaan gelden voor Nederlandse platforms, maar voor de gehele EU en platforms buiten de EU die zich richten op de Europese markt. ‘Op die manier ontstaat er een gelijk speelveld.’
trek dan ook gelijk de rest gelijk. dus als de webshop gratis moet laten retourneren of betaalde verzendkosten moet terugbetalen bij een retour moet voor een winkel in de winkelstraat gaan gelden dat ze benzinekosten en parkeergeld terugbetalen als iets retour komt. En uiteraard ook dat alles gewoon 30 dagen retour kan. En zo nog veel meer regels die wel voor webshops gelden maar niet voor winkels in winkelstraten (want in de winkelstraat doe je nooit een impulsaankoop volgens grijze oude mannetjes). Trek dan eens alle regels gelijk in plaats van enkel voor online verkopen tal van negatieve benadelende regels te maken.
Inderdaad, gelijk er in mee nemen dat gratis verzenden en retour sturen verboden wordt.
Dit is bij wet goed geregeld in Nederland alleen is dat niet algemeen bekend. De consument kan altijd reclameren bij de verkopende partij, d.w.z. van wie hij/zij de factuur heeft ontvangen.