Twinkle | Digital Commerce

‘Consument zelden bewust van rechten bij online aankoop’

2021-11-04
1000562
  • 1:07

Nederlanders zijn over het algemeen niet op de hoogte van de rechten die zij als consument hebben bij het doen van een online aankoop.

Dat blijkt uit onderzoek van rechtsbijstandsverzekeraar Arag onder 2.000 Nederlandse consumenten. Het gaat hierbij ook om rechten als het herroepingsrecht, waarbij consumenten een wettelijke bedenktijd heeft van 14 dagen na aankoop. Volgens het onderzoek is slechts een derde van de ondervraagden hier enigszins mee bekend. Een kwart weet niet dat het om veertien dagen gaat en één op de tien weet niet dat zij überhaupt bedenktijd hebben.

En ook van de garantietermijnen is men niet altijd op de hoogte. De Nederlandse wet schrijft namelijk voor dat als een product binnen zes maanden na aankoop kapot is, het vermoeden dan is dat het product al niet in orde was toen het werd gekocht. Consumenten hebben dan recht op gratis reparaties of vervanging, behalve als de verkoper kan bewijzen dat het product verkeerd is gebruikt. Bijna een kwart van de Nederlanders is onbekend met die termijn van zes maanden. ‘Dit percentage lijkt misschien mee te vallen, toch gaat dit om miljoenen gevallen waarbij consumenten met een defect of beschadigd product zitten, zonder dat zij weten dat ze recht hebben op herstel of een vervangend product’, aldus Hanneke Rommelaar, jurist gespecialiseerd in consumentenrecht bij Arag.