Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Waarborg

2017-05-26
  • 2:33

In de afgelopen weken is er op Twinkle veel gediscussieerd over de onze nog jonge vereniging, kosten van lidmaatschap en de waarde van ons keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Uiteraard gebeurde dat nog via reacties op columns en artikelen, maar top dat het nu -eindelijk, duurde wel wat lang uitgever!- ook kan via de blog van Twinkle .
 
Het is wel aardig om na 5 jaar opbouw van de vereniging te mogen beleven dat we, als ik sommige reacties mag geloven, we nu al tot het establishment behoren. Laat ik dat op voorhand maar als een compliment beschouwen. Hebben we in de afgelopen jaren toch iets goed gedaan. Dat we daarom ook kritisch gevolgd worden is een goede zaak. Goed voor onze jonge vereniging en dus ook goed voor de leden van Thuiswinkel.org.
 
Volgende week maken we ons 500e lid van Thuiswinkel.org bekend. Een kleine webwinkel, nog beperkte omzet die zich in de markt wil onderscheiden met het Thuiswinkel Waarborg. En daarvoor het een en ander over heeft: een financiele ballotage, een juridische ballotage (straks: certificering), allerlei papierwerk aanleveren, tja, zelfs nog contributie betalen. On top of all: meedoen aan onafhankelijke geschillenbeslechting, gedragsregels en ga zo maar door. En het duurt ook nog even voordat je lid kan worden, want deze webwinkel is niet de enige die door de ballotage wil en zich al die moeite wil getroosten.
 
Over de kosten van het lidmaatschap kan je zeggen wat je wilt, maar kom bij mij niet aan dat 150 euro op jaarbasis voor een aspirant-lid veel geld is. En als je gewoon lid wilt worden kost je dat vanaf 150 plus straks nog de kosten voor certificering ( 450 per jaar). Dus vanaf 600 per jaar oftewel 50 per maand ben je gewoon lid. Daarbij hebben we het zo geregeld dat de sterken de zwaarste lasten dragen, maar iedereen gelijkwaardig lid is. Da's weinig elitair, om maar eens een woord uit alle reacties te gebruiken.
 
Het lidmaatschap zomaar openstellen of toegankelijker maken, zoals door sommigen in de discussies wordt gesuggereerd, is als het paard van Troje in huis halen. Vanaf de opstart van Thuiswinkel.org in 2000 is het adagio op alle fronten, van alle betrokkenen geweest: kwaliteit boven kwantiteit. En laat er geen misverstand over bestaan: dit blijft ook het adagio van onze vereniging en het Thuiswinkel Waarborg in het tweede lustrum, sterker nog, dit zullen we in de komende jaren zelfs op alle fronten verder versterken.
 
Dat daarmee niet iedereen lid zal worden van onze vereniging is een gegeven. Dat andere keurmerken er wellicht wel bij zullen varen ook, het zij zo. Als belangenbehartiger van collectieve belangen van webwinkels is Thuiswinkel.org ook meer dan een keurmerk voor consumenten. Daar horen ook kennis- en informatie-uitwisseling, leren van elkaar, netwerken, cursussen, voorlichting, promotie, etc. bij. Zelf de Thuiswinkel Awards hebben in die zin een belangrijke (promotionele) functie. Awards die niet betaald worden door vereniging zoals sommigen keer op keer beweren, maar die voor 100% betaald worden uit opbrengsten van sponsoring en kaartverkoop. Geen enkele contributie-euro gaat dus naar de Thuiswinkel Awards.
 
Het is vrijdagmiddag, de dag van de release van de nieuwe website van Twinkle. Het fijne van bloggen is natuurlijk dat ik aan deze blog geen mooi einde hoef te draaien. Het is bijna vijf uur en het zou mooi zijn als de blog er vanmiddag nog op komt. Kijken of dat gaat lukken. Buiten schijnt de zon en dat moeten we vooral zo houden.